Architektura bezpieczeństwa energetycznego – ocena adekwatności

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa energetycznego w UE (bezpieczeństwo energetyczne) – na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/941 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie gotowości na wypadek zagrożeń w sektorze energii elektrycznej oraz Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1938 z dnia 25 października 2017 r. dotyczące środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego.

Ostateczny termin na przesłanie opinii lub wypełnienie kwestionariusza online udostępnionego przez KE to 26 listopada 2024 r.

Europejska polityka energetyczna ma na celu zapewnienie wszystkim Europejczykom przystępnej cenowo, bezpiecznej i zrównoważonej energii. Bezpieczeństwo energetyczne jest zatem jednym z trzech celów polityki energetycznej, obok przystępności cenowej i zrównoważenia środowiskowego, oraz jednym z pięciu wymiarów unii energetycznej. Niektóre znaczące wydarzenia sprawiły, że bezpieczeństwo energetyczne ponownie stało się priorytetem programu politycznego. Po pierwsze, kryzys energetyczny w latach 2022–2023 spowodowany niczym niesprowokowaną i nieuzasadnioną agresją wojskową Rosji wobec Ukrainy; po drugie, plan stopniowego uniezależnienia UE od importu energii z Rosji, a po trzecie, szybko zmieniająca się sytuacja geopolityczna (np. konflikty i naruszenia praw człowieka na Bliskim Wschodzie), stan klimatu (np. częściej występujące ekstremalne zdarzenia pogodowe) i gospodarki (np. konkurencja gospodarcza z innymi głównymi blokami) sprawiły, że bezpieczeństwo energetyczne ponownie znalazło się na pierwszym miejscu programu politycznego, co z kolei doprowadziło do szeregu postulatów działań w zakresie polityki:

• podczas negocjacji w sprawie pakietu dotyczącego rynków wodoru i gazu zdekarbonizowanego Parlament i Rada wezwały do głębszej rewizji rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa dostaw gazu;

• 22 marca 2024 r. Rada Europejska podkreśliła pilną potrzebę zwiększenia i skoordynowania gotowości wojskowej i cywilnej oraz zwróciła się do Komisji o „zaproponowanie działań mających na celu wzmocnienie gotowości i reagowania kryzysowego na szczeblu UE”;

• w konkluzjach z dnia 30 maja w sprawie infrastruktury sieci elektroenergetycznej Rada zwróciła się do Komisji o „przeprowadzenie ukierunkowanego przeglądu legislacyjnego w celu dalszego wzmocnienia unijnej architektury dostaw energii elektrycznej w perspektywie długoterminowej”.

Przegląd unijnych ram bezpieczeństwa energetycznego przyczyni się również do realizacji priorytetów przedstawionych w wytycznych politycznych na następną kadencję Komisji Europejskiej na lata 2024–2029, takich jak budowa Czystego Ładu Przemysłowego i unii gotowości.

UE dysponuje kompleksową architekturą bezpieczeństwa energetycznego, która jest podzielona według sektorów (np. energii elektrycznej, gazu, ropy naftowej).

Podczas kryzysu energetycznego spowodowanego inwazją Rosji na Ukrainę zidentyfikowano luki w unijnych ramach prawnych.

Ponadto trwająca transformacja w kierunku czystej energii zmienia krajobraz energetyczny.

Niniejsza ocena adekwatności ma zatem na celu ocenę funkcjonowania unijnej architektury bezpieczeństwa energetycznego i sprawdzenie, czy jest ona nadal adekwatna do zakładanych celów.

Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE:
https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14392-Architektura-bezpieczenstwa-energetycznego-ocena-adekwatnosci_pl
 
Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl

W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących oceny.

Kwestionariusz jest dostępny dla organizacji i przedsiębiorstw zarejestrowanych w unijnym rejestrze służącym przejrzystości pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14392-Architektura-bezpieczenstwa-energetycznego-ocena-adekwatnosci/public-consultation_pl

Źródło: Komisja Europejska