Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze pojazdów silnikowych – ocena

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa gospodarczego w UE (pojazdy silnikowe) – na podstawie analizy Rozporządzenia Rady nr 19/65/EWG z dnia 2 marca 1965 r. w sprawie stosowania art. 85 ust. 3 Traktatu do pewnych kategorii porozumień i praktyk uzgodnionych, Rozporządzenia Komisji (UE) 2023/822 z dnia 17 kwietnia 2023 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 461/2010 w odniesieniu do okresu jego stosowania oraz Rozporządzenia Komisji (UE) nr 461/2010 z dnia 27 maja 2010 r. w sprawie stosowania art. 101 ust. 3 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do kategorii porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze pojazdów silnikowych.

Ostateczny termin na przesłanie opinii lub wypełnienie kwestionariusza online udostępnionego przez KE to 30 maja 2025 r.

Rozporządzenie Komisji (UE) nr 461/2010, zmienione rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/822 z dnia 17 kwietnia 2023 r. („rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze pojazdów silnikowych”), traci moc z dniem 31 maja 2028 r. i, jak przewidziano w art. 7 tego rozporządzenia, jego funkcjonowanie musi zostać poddane ocenie przed upływem tego terminu.

Art. 101 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej („Traktat”) zakazuje porozumień antykonkurencyjnych między przedsiębiorstwami, chyba że takie porozumienia spełniają warunki określone w art. 101 ust. 3 Traktatu (tj. nie eliminują konkurencji, są niezbędne do osiągnięcia korzyści i umożliwiają konsumentom należny w nich udział). Rozporządzenie Rady nr 19/65/EWG umożliwia Komisji zastosowanie art. 101 ust. 3 Traktatu na mocy rozporządzenia do pewnych kategorii porozumień wertykalnych i odpowiadających im praktyk uzgodnionych wchodzących w zakres stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu, co do których można z wystarczającą pewnością założyć, że spełniają warunki określone w art. 101 ust. 3 Traktatu.

Komisja skorzystała z tego uprawnienia, przyjmując zarówno ogólne, jak i sektorowe środki dotyczące porozumień w sprawie dystrybucji pojazdów silnikowych i usług posprzedażnych. Po pierwsze, rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze pojazdów silnikowych określa warunki, na jakich porozumienia dotyczące dystrybucji części zamiennych do pojazdów silnikowych oraz naprawy i konserwacji pojazdów silnikowych są wyłączone ze stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu. Po drugie, odnośne zawiadomienie Komisji („ˆˆˆwytyczne uzupełniające”), zmienione komunikatem Komisji z dnia 17 kwietnia 2023 r., zawiera wskazówki dotyczące interpretacji rozporządzenia w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze pojazdów silnikowych. Ponadto rozporządzenie Komisji (UE) 2022/720 z dnia 10 maja 2022 r., które 1 czerwca 2022 r. zastąpiło rozporządzenie 330/2010, oraz wytyczne w sprawie ograniczeń wertykalnych mają zastosowanie do porozumień dotyczących zakupu, sprzedaży lub odsprzedaży nowych pojazdów silnikowych. Te cztery instrumenty razem tworzą „system wyłączeń grupowych w sektorze pojazdów silnikowych”.

Rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych w sektorze pojazdów silnikowych wyłącza niektóre kategorie porozumień wertykalnych i praktyk uzgodnionych w sektorze motoryzacyjnym z zakresu stosowania art. 101 ust. 1 Traktatu.

Inicjatywa przewiduje dokonanie oceny rozporządzenia przed jego wygaśnięciem 31 maja 2028 r. Ocena miałaby dotyczyć w szczególności:

  • funkcjonowania rozporządzenia od czasu niedawnego przedłużenia okresu jego obowiązywania,
  • zmian wytycznych przedstawionych w 2023 r. w odnośnym zawiadomieniu Komisji (wytyczne uzupełniające).

Celem konsultacji jest zebranie szczegółowych i wysokiej jakości dowodów dotyczących kluczowych kwestii związanych z konkurencją, wynikających ze stosunków wertykalnych na rynku dystrybucji pojazdów silnikowych oraz na rynku posprzedażnym. Szczególna uwaga zostanie zwrócona na kwestie, które w ostatniej ocenie wskazano jako istotne dla rozwoju rynku, w tym nowe tendencje, jakie mogą pojawić się do końca 2028 r. Umożliwienie zainteresowanym stronom przekazywania informacji zwrotnych i przedstawiania sugestii dotyczących tych kwestii zapewni również przejrzystość i rozliczalność procesu oceny.

 

Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14126-Rozporzadzenie-w-sprawie-wy%C5%82aczen-grupowych-w-sektorze-pojazdow-silnikowych-ocena_pl

Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl

W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących oceny.

Kwestionariusz jest dostępny dla organizacji i przedsiębiorstw zarejestrowanych w unijnym rejestrze służącym przejrzystości pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14126-Rozporzadzenie-w-sprawie-wy%C5%82aczen-grupowych-w-sektorze-pojazdow-silnikowych-ocena/public-consultation_pl

Źródło: Komisja Europejska