20
grudzień
Komisja Europejska prowadzi ostatnią fazę konsultacji publicznych przepisów prawa finansowego (w powiązaniu z kwestiami m.in środowiskowymi) – działania legislacyjne zapowiedziane w Komunikacie KE „Strategia dotycząca finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej”, COM(2021) 390 final w oparciu o rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1060/2009 z dnia 16 września 2009 r. w sprawie agencji ratingowych – wniosek dotyczący rozporządzenia PE i RE w sprawie przejrzystości i rzetelności działalności ratingowej z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG).
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 1 września 2023 r. Niniejszy wniosek stanowi integralną część odnowionej strategii zrównoważonego finansowania Komisji Europejskiej przyjętej w lipcu 2021 r. W strategii finansowania transformacji w stronę gospodarki zrównoważonej, opublikowanej w lipcu 2021 r., ogłoszono konieczność przeprowadzenia oceny zakresu dalszych inicjatyw politycznych w dziedzinie ratingów dotyczących zrównoważonego rozwoju i ratingów kredytowych. Niniejsza inicjatywa składa się z dwóch odrębnych części poświęconych: 1) działalności podmiotów nadających ratingi z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego; 2) sposobom uwzględniania przez agencje ratingowe ryzyka z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego w dokonywanej przez nie ocenie zdolności kredytowej. Oczekuje się, że działania te przyczynią się do osiągnięcia celów Europejskiego Zielonego Ładu dzięki poprawie jakości informacji, na których podstawie inwestorzy, przedsiębiorstwa i inne zainteresowane strony podejmują decyzje mające wpływ na transformację w stronę gospodarki zrównoważonej. Inwestycje z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG), tj. inwestycje, w których uwzględnia się czynniki ESG przy podejmowaniu decyzji inwestycyjnych (zwane również zrównoważonymi inwestycjami), stają się ważnym elementem głównego nurtu finansowania. W szczególności fundusze inwestycyjne o zrównoważonych cechach lub celach znacznie wzrosły pod względem liczby, wielkości i rodzaju przyciąganego kapitału. W tym kontekście rozwinął się ekosystem inwestycji z zakresu ESG, obejmujący między innymi podaż ratingów ESG. Takie ratingi ESG wprowadza się na rynek jako zawierające opinię na temat ekspozycji przedsiębiorstwa lub podmiotu na czynniki środowiskowe, społeczne lub związane z ładem korporacyjnym oraz na temat ich wpływu na społeczeństwo. Ważne jest odróżnienie ratingów z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego od ratingów kredytowych. Zarówno ratingi kredytowe, jak i ratingi ESG są opiniami wydawanymi przez wyspecjalizowane podmioty i wykorzystywanymi przez instytucje finansowe i inwestorów profesjonalnych. Termin „ratingi z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego” odnosi się do szerokiej i niejednorodnej grupy ratingów. Chociaż nie istnieje jedna definicja takich ratingów, można stwierdzić, że ogólnie rzecz biorąc ratingi ESG mają na celu ocenę oddziaływania czynników związanych z ochroną środowiska, polityką społeczną i ładem korporacyjnym na przedsiębiorstwo lub wpływ przedsiębiorstwa na świat zewnętrzny. Ratingi kredytowe są natomiast precyzyjnie zdefiniowane, ich celem jest ocena zdolności kredytowej przedsiębiorstw lub instrumentów finansowych i mają one postać opinii na temat jednego rodzaju ryzyka finansowego, a mianowicie ryzyka niewykonania zobowiązania przez przedsiębiorstwo. Ratingi ESG mają coraz większy wpływ na funkcjonowanie rynków kapitałowych oraz na zaufanie inwestorów do zrównoważonych produktów. W szczególności ratingi ESG pomagają w prawidłowym funkcjonowaniu unijnego rynku zrównoważonego finansowania, gdyż zapewniają kluczowe źródła informacji na potrzeby strategii inwestycyjnych, zarządzania ryzykiem i obowiązków ujawniania informacji przez inwestorów i instytucje finansowe. Wykorzystują je również przedsiębiorstwa, które dążą do lepszego zrozumienia ryzyk i możliwości w zakresie zrównoważonego rozwoju, związanych z ich działalnością lub działalnością ich partnerów, a także chcą porównać się z innymi przedsiębiorstwami. Inicjatywa ta ma na celu zwiększenie wiarygodności i porównywalności ratingów ESG. Ma również zapewnić, aby w ratingach kredytowych, które oceniają wiarygodność kredytową przedsiębiorstwa lub instrumentu finansowego, agencje ratingowe uwzględniały odpowiednie rodzaje ryzyka z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego. Celem niniejszego wniosku nie jest harmonizacja metodyk obliczania ratingów ESG, lecz zwiększenie ich przejrzystości. Dostawcy ratingów ESG zachowają pełną kontrolę nad stosowanymi przez siebie metodykami i będą nadal niezależne w ich wyborze, co zapewni dostępność różnych podejść na rynku ratingów ESG (tj. ratingi ESG mogą się różnić między sobą i obejmować różne obszary). Niniejszy wniosek ma na celu ułatwienie wykorzystania potencjału jednolitego rynku europejskiego i unii rynków kapitałowych oraz przyczynienie się do przejścia na w pełni zrównoważony i sprzyjający włączeniu społecznemu system gospodarczy i finansowy zgodnie z Europejskim Zielonym Ładem2 i celami ONZ w zakresie zrównoważonego rozwoju. Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl W załączeniu znajduje się wniosek dotyczący rozporządzenia wraz z załącznikiem oraz streszczenie oceny skutków.Najnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień