21
listopad
Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa gospodarczego w UE (transport) – na podstawie analizy Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/40/UE z dnia 7 lipca 2010 r. w sprawie ram wdrażania inteligentnych systemów transportowych w obszarze transportu drogowego oraz interfejsów z innymi rodzajami transportu, zmieniającej ją Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2661 z dnia 22 listopada 2023 r. w sprawie zmiany dyrektywy 2010/40/UE oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/520 z dnia 19 marca 2019 r. w sprawie interoperacyjności systemów elektronicznego poboru opłat drogowych i ułatwiania transgranicznej wymiany informacji na temat przypadków nieuiszczenia opłat drogowych w Unii – projekt decyzji wykonawczej Komisji Europejskiej ustanawiająca program roboczy dla dyrektywy 2010/40/UE na lata 2024–2028.
Ostateczny termin na przesłanie opinii to 26 sierpnia 2024 r.Dyrektywa ma zastosowanie do aplikacji i usług ITS w sektorze transportu drogowego UE oraz sposobu, w jaki te aplikacje współdziałają z innymi rodzajami transportu.
ITS to systemy, w których technologie informacyjno-komunikacyjne stosowane są w transporcie drogowym, obejmującym infrastrukturę, pojazdy i użytkowników, oraz w zarządzaniu ruchem i zarządzaniu mobilnością.
Do obszarów priorytetowych w zakresie opracowania i stosowania specyfikacji i norm należą:
Państwa członkowskie zapewniają stosowanie odnośnych specyfikacji przyjętych przez Komisję Europejską do wdrażanych aplikacji i usług ITS. Poszczególne państwa członkowskie mają jednak prawo do podejmowania decyzji o wdrażaniu takich aplikacji i usług na swoim terytorium.
Dyrektywa (UE) 2023/26612 zmieniła dyrektywę 2010/40/UE i wprowadziła w szczególności nowy artykuł 4a, w którym zobowiązano Komisję do przyjęcia programu roboczego dla dyrektywy 2010/40/UE do dnia 21 grudnia 2024 r. Ten program roboczy znajduje się w załączniku do niniejszej decyzji i określa cele i ramy czasowe działań, które Komisja zamierza podjąć, ze szczególnym uwzględnieniem możliwego przyjęcia wspólnych specyfikacji w czterech obszarach priorytetowych na mocy dyrektywy 2010/40/UE i możliwej zmiany jej załącznika III. Artykuł 4a(2) dyrektywy 2010/40/UE wymaga również, aby Komisja przyjęła nowy program roboczy przed każdym kolejnym pięcioletnim przedłużeniem uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych zgodnie z artykułem 12(2). Ponieważ kolejne pięcioletnie przedłużenie uprawnień do przyjmowania aktów delegowanych powinno zostać przyznane Komisji od dnia 20 grudnia 2028 r., program roboczy określony w niniejszej decyzji obejmuje okres 2024–2028. Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Europejskiego Komitetu ds. Inteligentnych Systemów Transportowych.Najnowsze wpisy
19
listopad