Projekt rozporządzenia MEiN w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024. Projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2024 stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 28 ust. 6 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt rozporządzenia ustala podział określonej w ustawie budżetowej na rok 2024 kwoty części oświatowej subwencji ogólnej między jednostki samorządu terytorialnego, zwane dalej „JST”, z uwzględnieniem w szczególności typów i rodzajów odpowiednio szkół i placówek prowadzonych lub dotowanych przez te jednostki, etapów rozwoju zawodowego nauczycieli oraz liczby uczniów w szkołach i placówkach (w tym liczby dzieci, które ukończyły 6 lat lub więcej, objętych wychowaniem przedszkolnym). W projektowanym rozporządzeniu, w stosunku do rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 grudnia 2022 r. w sprawie sposobu podziału części oświatowej subwencji ogólnej dla jednostek samorządu terytorialnego w roku 2023 (Dz. U. poz. 2820), przewidziano m.in. następujące modyfikacje:

  1. Zwiększono wagę P3 (waga z uwzględnieniem zamożności JST i wielkości szkoły) z wartości 0,330 do wartości 0,400 oraz zmieniono podstawę wyliczenia dochodów dla gmin w ramach kryterium służącego do obliczania wskaźnika zamożności JST.
  2. Wprowadzono nowe, wyższe wagi dla uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami. Podniesiono dotychczasową wagę P21 z wartości 0,080 do 0,090 w zakresie uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami, którzy realizują dokształcanie teoretyczne w szkole (nie na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników). Wyodrębniono z dotychczasowej wagi P21 (dla uczniów będących młodocianymi pracownikami) dwie kategorie uczniów, tj. uczniów, którzy realizują dokształcanie teoretyczne w szkole oraz uczniów, którzy realizują dokształcanie teoretyczne na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników. W przypadku uczniów branżowych szkół I stopnia będących młodocianymi pracownikami, którzy realizują dokształcanie teoretyczne na turnusie dokształcania teoretycznego młodocianych pracowników pozostawiono finansowanie na dotychczasowym poziomie (nowa waga P22 o wartości 0,080). W przypadku dotychczasowych wag P23 (waga dla uczniów będących młodocianymi pracownikami, z uwzględnieniem prognozy zapotrzebowania na pracowników w zawodach szkolnictwa branżowego na krajowym i wojewódzkim rynku pracy), P25 (waga dla uczniów będących młodocianymi pracownikami, z uwzględnieniem zawodów szkolnictwa branżowego o szczególnym znaczeniu dla kultury i dziedzictwa narodowego) podniesiono wartości wagi z 0,080 do 0,090.
  3. Zwiększono wartości wag dla placówek realizujących zadania pozaszkolne.
  4. Wprowadzono wskaźniki zwiększające liczbę uczniów szkół podstawowych i ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia dla dzieci i młodzieży i zmniejszające liczbę uczniów liceów ogólnokształcących i liceum sztuk plastycznych, techników oraz branżowych szkół I stopnia oraz odstąpiono od stosowania wskaźników zmniejszających w przypadku internatów i burs oraz internatów szkół artystycznych.
  5. Zmieniono sposób ustalania liczby wychowanków korzystających z młodzieżowych ośrodków wychowawczych, zwanych dalej „MOW”, oraz liczby uczniów uczęszczających do szkół wchodzących w skład MOW.
  6. Zwiększono wagi dotyczące zatrudnienia nauczycieli pedagogów specjalnych, psychologów, logopedów lub terapeutów pedagogicznych.
  7. Zmieniono sposób naliczania wag dotyczących wychowanków domów wczasów dziecięcych oraz szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych na podstawie danych średniorocznych za rok szkolny 2022/2023.
  8. Zmieniono wskaźnik zwiększający liczbę uczniów w oddziałach przygotowania wojskowego.
  9. Obniżono wartość wagi dotyczącej świadczenia na start.
  10. Podwyższono wagi dla słuchaczy branżowych szkół II stopnia z wartości 0,680 do 0,700.
  11. Zaktualizowano zawody w wagach dotyczących szkół prowadzących kształcenie zawodowe.
  12. Zmieniono sposób naliczania środków na dodatkową, bezpłatną naukę języka polskiego, o której mowa w art. 165 ust. 7 i 9 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900, z późn. zm.), w zależności od liczby uczniów korzystających z dodatkowej nauki tego języka na danym etapie edukacyjnym w danej szkole.
  13. Ujęto w definicji etatu osoby niebędące nauczycielami, zatrudnione zgodnie z art. 15 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, natomiast dotychczas były uwzględniane wyłącznie osoby niebędące nauczycielami, zatrudnione zgodnie z art. 15 ust. 6 tej ustawy.
  14. Pozostałe zmiany o charakterze dostosowującym.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12378311 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w formie elektronicznej (edytowalnej) w terminie do 24 listopada 2023 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.