Projekt rozporządzenia MEiN w sprawie wzoru legitymacji służbowej nauczyciela

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie wzoru legitymacji służbowej nauczyciela.

Wydanie nowego rozporządzenia w sprawie wzoru legitymacji służbowej nauczyciela jest konieczne ze względu na zmiany wprowadzone ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel (Dz. U. poz. 1234), która w art. 24 pkt 1 uchyla art. 11a ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela. Obecnie art. 11a ustawy reguluje kwestię wydawania legitymacji służbowej nauczyciela. Na podstawie dotychczasowego upoważnienia ustawowego, zawartego w art. 11a ust. 3 ustawy, zgodnie z którym minister właściwy do spraw oświaty i wychowania określi, w drodze rozporządzenia, wzór oraz tryb wystawiania legitymacji służbowej, uwzględniając w szczególności potrzebę poświadczenia zatrudnienia na stanowisku nauczyciela, a także termin, w jakim dyrektor szkoły zobowiązany jest do wydania legitymacji, zostało wydane rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 września 2006 r. w sprawie wzoru oraz trybu wystawiania legitymacji służbowej nauczyciela (Dz. U. poz. 1393). Zgodnie z art. 84 pkt 3 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. przepisy zmieniające ustawę wejdą w życie z dniem określonym w komunikacie, o którym mowa w art. 74 ust. 1 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. Z tym dniem utraci zatem moc wydane na podstawie art. 11a ust. 3 ustawy wspomniane wyżej rozporządzenie.

Jednocześnie ustawą z dnia 26 maja 2023 r. w ustawie dodano art. 11b i art. 11c, w których zostały uregulowane kwestie wydawania legitymacji w postaci dokumentu mobilnego, o którym mowa w art. 2 pkt 7 ustawy z dnia 26 maja 2023 r. – mLegitymacji oraz legitymacji w postaci karty. Zgodnie z rozwiązaniami przyjętymi w przywołanych przepisach, co do zasady nauczycielom będzie wydawana z urzędu mLegitymacja, natomiast dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku będzie wydawał nauczycielowi legitymację również w postaci karty. W art. 11c ustawy zostały uregulowane także kwestie dotyczące trybu wydawania legitymacji w postaci karty, pobierania opłaty za wydanie legitymacji, danych zawartych w legitymacji, potwierdzania ważności legitymacji w danym roku, unieważnienia oraz wydania nowej legitymacji.

W załączniku do projektowanego rozporządzenia został określony wzór legitymacji. Zgodnie z art. 11c ust. 3 ustawy legitymacja ma zawierać imię (imiona) i nazwisko nauczyciela, wizerunek twarzy nauczyciela, nazwę i adres siedziby pracodawcy, numer legitymacji, zgodny z numerem mLegitymacji, datę wydania legitymacji oraz hologram potwierdzający ważność legitymacji w danym roku szkolnym. Poza tym na awersie legitymacji będzie umieszczony wizerunek orła ustalony dla godła Rzeczypospolitej Polskiej i napis „Rzeczpospolita Polska”.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela

Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12375651

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w formie elektronicznej (edytowalnej) w terminie do 11 września 2023 roku na adres szkop@pracodawcy.pl.