Projekt rozporządzenia MI zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych. Rozporządzenie Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1465 oraz z 2023 r. poz. 1833) stanowi realizację upoważnienia art. 54 ust. 2 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1622). W rozporządzeniu tym określone zostały warunki techniczne dozoru technicznego w zakresie projektowania, materiałów i elementów stosowanych do wytwarzania, wytwarzania, eksploatacji oraz naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych. Nowelizacja rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie projektowania, wytwarzania, eksploatacji, naprawy i modernizacji specjalistycznych urządzeń ciśnieniowych (Dz. U. z 2014 r. poz. 1465 i z 2023 r. poz. 1833) pozwoli na wprowadzenie samoobsługi podczas tankowania pojazdów samochodowych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Potrzeba liberalizacji przepisów w przedmiotowym zakresie została zgłoszona przez branżę związaną z dystrybucją paliwa CNG. W związku z powyższym przeprowadzono analizę stanu prawnego oraz faktycznego i stwierdzono, że współczesne rozwiązania techniczne umożliwiają bezpieczne tankowanie CNG przez osoby, które nie posiadają specjalistycznego szkolenia. Poza tym w większości państw członkowskich samoobsługa tankowania CNG jest dozwolona. Jednocześnie analiza wykazała, że stacje paliw, na których będzie umożliwiona samoobsługa, powinny spełniać dodatkowe warunki techniczne i dlatego niezbędna jest zmiana rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 15 czerwca 2023 r. w sprawie szczegółowych wymagań technicznych dla stacji gazu ziemnego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1182) – w zakresie określenia dodatkowych wymagań technicznych. Natomiast w zakresie właściwości Ministra Infrastruktury należy zmienić § 15a ww. rozporządzenia Ministra Transportu z dnia 20 października 2006 r., gdzie zostanie wskazane, iż stacje CNG, które spełnią dodatkowe wymogi określone w przepisach rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska, mogą dopuścić samoobsługę przy tankowaniu sprężonym gazem ziemnym. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o dozorze technicznym Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12381901 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 26 lutego 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.