20
grudzień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2025 (numer z wykazu 1232).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz Uzasadnieniem, Oceną Skutków Regulacji oraz Tabelą uwag dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12390159/katalog/13085560#13085560
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 10 października 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu, w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
Artykuł 56 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji (Dz. U. z 2024 r. poz. 639), zwanej dalej „ustawą”, nakłada na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, w terminie do 31 października każdego roku, maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w kolejnym roku kalendarzowym.
Informacje dotyczące wartości premii gwarantowanej, maksymalnej wartość premii kogeneracyjnej oraz premii kogeneracyjnej indywidualnej są ważnym sygnałem dla inwestorów pozwalającym na określenie, czy dany projekt inwestycyjny uzyska wsparcie w ramach wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.
Rekomenduje się wydanie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie maksymalnej ilości i wartości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji objętej wsparciem oraz jednostkowych wysokości premii gwarantowanej w roku 2025 (zwane dalej „projektem rozporządzenia”), które określi następujące wartości obowiązujące w 2025 r.:
1) maksymalną ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną;
2) maksymalną wartość premii kogeneracyjnej wynikającej z ilości energii, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną, w kolejnym roku kalendarzowym, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
3) maksymalną moc zainstalowaną elektryczną nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną w danym roku kalendarzowym;
4) jednostkową wysokość premii gwarantowanej, w złotych za 1 MWh, dla nowej małej jednostki kogeneracji, zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji oraz znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji, odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy;
5) maksymalną ilość energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną indywidualną;
6) maksymalną wartość premii kogeneracyjnej indywidualnej wynikającej z ilości energii, o której mowa powyżej;
7) maksymalną wysokość premii kogeneracyjnej indywidualnej, w złotych za 1 MWh, odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy, w tym w odniesieniu do wytwórców energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w jednostkach kogeneracji zlokalizowanych poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
8) jednostkową wysokość premii gwarantowanej, w złotych za 1 MWh, dla jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy;
9) jednostkową wysokość premii gwarantowanej, w złotych za 1 MWh, dla jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy, odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy;
10) jednostkową wysokość premii gwarantowanej, w złotych za 1 MWh, dla istniejącej małej jednostki kogeneracji, odrębnie dla jednostek kogeneracji opalanych paliwem, o którym mowa w art. 15 ust. 7 ustawy.
Maksymalne ilości energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, której sprzedaż może zostać objęta premią kogeneracyjną oraz premią kogeneracyjną indywidualną, a także maksymalna moc zainstalowana elektryczna nowych małych jednostek kogeneracji lub znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji, dla których wytwórca może uzyskać premię gwarantowaną w roku 2025, została określona zgodnie z danymi przedstawionymi w Tabeli 6 w ocenie skutków regulacji do projektu ustawy o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji.
W związku z niewykorzystaniem w poprzednich latach pełnej puli energii, której sprzedaż może zostać objęta wsparciem, ustala się wartość maksymalnej ilości energii na aktualnie obowiązującym poziomie.
Wysokości premii gwarantowanej w odniesieniu do istniejących jednostek kogeneracji oraz istniejących małych jednostek kogeneracji została wyliczona na podstawie metody LCOE (Levelized Cost Of Electricity – uśredniony koszt energii elektrycznej) i odpowiada luce finansowej pomiędzy prognozowanymi kosztami operacyjnymi a prognozowanymi przychodami jednostki referencyjnej (odpowiednio o mocy zainstalowanej elektrycznej 30 MW oraz 500 kW) opalanej danego rodzaju paliwem (odpowiednio: paliwa gazowe, paliwa stałe, biomasa, pozostałe paliwa oraz paliwa gazowe i pozostałe paliwa) z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. Przyjęte do kalkulacji założenia techniczno – ekonomiczne oraz makroekonomiczne i rynkowe zostały zamieszczone w załącznikach.
Do kalkulacji premii gwarantowanej nie wlicza się poniesionych nakładów inwestycyjnych (w tym: nakładów odtworzeniowych), co wynika z decyzji Komisji Europejskiej z dnia 15.04.2019 r. w sprawie State Aid SA.51192 (2019/N) – Poland – CHP support and State aid SA.52530 (2019/N) – Poland – Reductions from CHP charges for Energy Intensive Users (Dz. Urz. UE C 268, s. 1).
Wysokości premii gwarantowanej w odniesieniu do zmodernizowanych jednostek kogeneracji oraz znacznie zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji oraz zmodernizowanych małych jednostek kogeneracji została wyliczona na podstawie metody LCOE i odpowiada luce finansowej pomiędzy prognozowanymi kosztami operacyjnymi oraz nakładami kapitałowymi poniesionymi na znaczną modernizację lub modernizację a prognozowanymi przychodami jednostki referencyjnej (odpowiednio o mocy zainstalowanej elektrycznej 30 MW oraz 500 KW) opalanej danego rodzaju paliwem (odpowiednio: paliwa gazowe, paliwa stałe, biomasa, pozostałe paliwa oraz paliwa gazowe i pozostałe paliwa) z tytułu sprzedaży energii elektrycznej.
Dodatkowo, wysokości premii gwarantowanej dla znacznie zmodernizowanej małej jednostki kogeneracji odpowiada iloczynowi wysokości premii gwarantowanej jak dla nowej małej jednostki kogeneracji oraz współczynników korygujących dla znacznie zmodernizowanych jednostek kogeneracji, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, co wpłynie na uzależnienie wysokości premii od poziomu poniesionych na znaczną modernizację nakładów inwestycyjnych. Przyjęte do kalkulacji założenia techniczno – ekonomiczne oraz makroekonomiczne i rynkowe zostały zamieszczone w załącznikach.
Wysokości premii gwarantowanej w odniesieniu do nowych małych jednostek kogeneracji również odpowiada luce finansowej pomiędzy uśrednionym kosztem energii elektrycznej LCOE z jednostki kogeneracji opalanej danego rodzaju paliwem a prognozowanym przychodem z tytułu sprzedaży energii elektrycznej. Jednostkami referencyjnymi przyjętymi na potrzeby ustalenia wysokości premii gwarantowanych są jednostki kogeneracji o mocy zainstalowanej elektrycznej równej 500 kW, opalane danym rodzajem paliwa (paliwa gazowe oraz pozostałe paliwa). Przyjęte do kalkulacji założenia techniczno-ekonomiczne oraz makroekonomiczne i rynkowe zostały zamieszczone w załącznikach.
Rolą zróżnicowania wysokości premii gwarantowanych jest zapobieżenie przekroczeniu przez wsparcie wysokości odpowiadających faktycznym kosztom funkcjonowania jednostek kogeneracji opalanych danego rodzaju paliwem (paliwa gazowe, paliwa stałe, biomasa oraz pozostałe paliwa) i wyeliminowanie przez to możliwości nadkompensaty.
W pracach nad projektem rozporządzenia wykorzystano model oparty o metodę LCOE oraz potwierdzone przez przedstawicieli branży elektrociepłowniczej i ciepłowniczej dane dotyczące funkcjonowania jednostek kogeneracji dla poszczególnych technologii, tj. m.in. przewidywany roczny czas pracy, współczynnik skojarzenia, wolumen produkcji ciepła użytkowego w przeliczeniu na jednostkę mocy elektrycznej zainstalowanej, koszty operacyjne i koszty zmienne (z wyłączeniem kosztów paliwowych oraz uprawnień do emisji CO2) w przeliczeniu na 1 MW mocy zainstalowanej elektrycznej.
Osiągnięcie celu proponowanej regulacji nie jest możliwe za pomocą innych środków niż wydanie rozporządzenia.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień