05
grudzień
Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź
Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej na rok 2025 (numer z wykazu 1238).
Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:
https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12391353/katalog/13093543#13093543
Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 14 listopada 2024 roku na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu, wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.
W art. 64 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o promowaniu energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, zwanej dalej „ustawą”, nałożono na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze rozporządzenia, wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej. Opłata kogeneracyjna zapewnia odpowiednie finansowanie mechanizmu wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji w 2025 roku.
Niniejszy obowiązek zostanie wykonany przez wydanie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej na 2025 rok.
Mechanizm wsparcia energii elektrycznej z wysokosprawnej kogeneracji, wprowadzony w życie ustawą, finansowany jest z opłaty kogeneracyjnej w ramach taryf operatorów systemów elektroenergetycznych, co oznacza, że koszty funkcjonowania wsparcia przeniesione są na wszystkich odbiorców energii elektrycznej proporcjonalnie do wolumenu pobieranej energii. Środki uzyskane z tytułu pobrania opłaty kogeneracyjnej przekazywane są przez operatora systemu przesyłowego do operatora rozliczeń odpowiedzialnego za rozliczenie opłat i wypłatę wsparcia.
Zgodnie z art. 64 ust. 4 ustawy, stawka opłaty kogeneracyjnej ustalana jest corocznie przez ministra właściwego do spraw energii, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, w drodze rozporządzenia, w oparciu o poziom kosztów funkcjonowania systemu.
Wysokość stawki opłaty kogeneracyjnej na 2025 rok została określona w projekcie rozporządzenia zgodnie z przepisami art. 64, art. 65 i art. 69 ust. 2 ustawy.
Wysokość wyliczonej stawki opłaty kogeneracyjnej, wynosi 5,53 zł/MWh. Jednakże zgodnie z art. 62 ust. 2 ustawy odbiorcy energochłonni uprawnieni są do ulgi w opłacie kogeneracyjnej, której wielkość zależy od wartości współczynnika intensywności zużycia energii elektrycznej. Stawka opłaty kogeneracyjnej uwzględniająca ulgi dla odbiorców energochłonnych wynosi 6,18 zł/MWh.
Przyjmując średnie zużycie gospodarstwa domowego na poziomie 3 MWh/rok, przyjęcie ww. stawki opłaty kogeneracyjnej będzie stanowiło średnie obciążenie przeciętnego gospodarstwa domowego w wysokości ok. 18,53 zł/rok/gospodarstwo domowe.
Biorąc pod uwagę prognozowany stan środków na rachunku opłaty kogeneracyjnej na dzień 31 grudnia 2024 r., proponuje się ustalenie opłaty kogeneracyjnej na poziomie 6,18 zł/MWh z uwzględnieniem ulg w opłacie kogeneracyjnej dla odbiorców energochłonnych.
Dane dotyczące odbiorców energochłonnych umożliwiające określenie kosztu mechanizmu ulgi w opłacie kogeneracyjnej oraz wysokości stawki opłaty kogeneracyjnej uwzględniającej tą ulgę, zostały przyjęte na analogicznym poziomie jak w roku 2024 (dane z Urzędu Regulacji Energetyki).
Zgodnie z art. 69 ust. 1 ustawy w przypadku, gdy kwota środków na rachunku opłaty kogeneracyjnej oraz na lokatach, o których mowa w art. 72, jest niewystarczająca na wypłatę premii kogeneracyjnej, premii gwarantowanej, premii gwarantowanej indywidualnej oraz premii kogeneracyjnej indywidualnej, operator rozliczeń:
1) może pokryć niedobór środków zgromadzonych na rachunku opłaty kogeneracyjnej ze środków zgromadzonych na rachunku opłaty przejściowej, o którym mowa w ustawie z dnia 29 czerwca 2007 r. o zasadach pokrywania kosztów powstałych u wytwórców w związku z przedterminowym rozwiązaniem umów długoterminowych sprzedaży mocy i energii elektrycznej, jeżeli nie spowoduje to niewykonania zobowiązań wynikających z ustawy; wykorzystane środki z rachunku opłaty przejściowej podlegają zwrotowi w pełnej wysokości na ten rachunek;
2) zaciąga zadłużenie na pokrycie niedoboru środków zgromadzonych na rachunku opłaty kogeneracyjnej.
W związku z powyższym zaproponowana stawka opłaty kogeneracyjnej nie wpłynie na skuteczność systemu wsparcia wysokosprawnej kogeneracji.
Z uwagi na wykonawczy charakter rozporządzenia wynikający z art. 64 ust. 4 ustawy brak jest możliwości osiągnięcia celu projektu za pomocą innych środków.
Z wyrazami szacunku
Najnowsze wpisy