Projekt rozporządzenia MRPiPS zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej.

Projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2020 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (Dz.U. poz. 2285) został opracowany w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy o pomocy społecznej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1693), na mocy której dokonano zmiany w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej polegającej m.in. na zastąpieniu nazwy „mieszkania chronione” nazwą „mieszkania treningowe i wspomagane”. Projekt dostosowuje regulacje w zakresie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej do zmienionej terminologii, co umożliwi objęcie mieszkań treningowych i wspomaganych procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2020 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej.

Projekt dokonuje zmiany § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2020 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej poprzez zastąpienie wyrazów „mieszkanie chronione” wyrazami „mieszkanie treningowe lub wspomagane”.

Przepis przejściowy ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. (art. 9 ust. 1) zobowiązuje podmioty prowadzące w dniu wejścia w życie tej ustawy, tj. w dniu 1 listopada 2023 r., mieszkania chronione do przekształcenia tych mieszkań w mieszkania treningowe lub mieszkania wspomagane w terminie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy zmieniającej. Z tego względu projekt rozporządzenia zawiera w § 2 przepis przejściowy, na mocy którego przepisy rozporządzenia będą stosowane również do mieszkań chronionych.

Inne zmiany, wynikające z postulatów zgłaszanych przez urzędy wojewódzkie, które mają charakter doprecyzowujący oraz usprawniający przeprowadzanie kontroli:

  1. Zmiana w § 5 w ust. 2 umożliwia sprawdzanie, w toku kontroli kompleksowej, realizacji zaleceń pokontrolnych wydanych podczas poprzednio przeprowadzonej kontroli problemowej lub doraźnej.
  2. Zmiana w § 6 polegająca na dodaniu ust. 3 umożliwia przeprowadzenie kontroli problemowej w siedzibie kontrolującego, na podstawie dokumentów udostępnionych przez jednostkę podlegającą kontroli; dotychczas taka możliwość istniała tylko w odniesieniu do kontroli doraźnej.
  3. Zmiana w § 14 w pkt 4 doprecyzowuje pojęcie warunków i środków niezbędnych do sprawnego przeprowadzenia kontroli, wskazując, że kierownik jednostki podlegającej kontroli powinien, w miarę możliwości, zapewnić oddzielne pomieszczenie z odpowiednim wyposażeniem.
  4. Zmiana w § 15 polegająca na dodaniu ust. 2a umożliwia przeprowadzanie czynności kontrolnych bez obecności kierownika jednostki podlegającej kontroli i jego pracowników, o ile jest to uzasadnione zakresem kontroli i specyfiką zadań realizowanych przez kontrolowaną jednostkę.
  5. Zmiana w § 16 w ust. 2 ułatwia składanie podpisów na protokole kontroli sporządzonym w postaci elektronicznej.
  6. Zmiana w § 19 w ust. 1 poprzez obniżenie wymaganego stażu pracy z czterech na trzy lata ułatwia wojewodom zatrudnienie osób o odpowiednich kwalifikacjach na stanowiskach inspektorów przeprowadzających kontrole, natomiast uchylenie ust. 4 uzasadnione jest zbyt rygorystycznym wymogiem posiadania przez inspektorów poświadczenia bezpieczeństwa upoważniającego do dostępu do informacji niejawnych – o klauzuli poufne; zrezygnowano z tej regulacji, ponieważ w tym zakresie stosowane są przepisy ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 756, z późn. zm.).

 

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, z późn. zm.

Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384503

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 14 maja 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.