Projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt ustawy o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Udział wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia, prowadzonego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (DZ. U. z 2022 r. poz. 1710 z późn. zm. – ustawa Pzp), uzależniony jest od spełnienia określonych wymagań, których celem jest zagwarantowanie, że zamówienie zostanie zrealizowane przez wykonawcę dającego rękojmię jego należytego wykonania. Na wymagania te składają się m.in. ściśle sprecyzowane w art. 108 i 109 ustawy Pzp podstawy wykluczenia z udziału w postępowaniu. Z postępowań wyklucza się wykonawcę, który m.in.: został skazany za określone przestępstwa, zawarł z innymi wykonawcami porozumienie mające na celu zakłócenie konkurencji; naruszył obowiązki dotyczące płatności podatków, opłat lub składek na ubezpieczenie społeczne lub zdrowotne. Odrębną kategorię wymagań stanowią warunki udziału w postępowaniu, które są kształtowane przez zamawiających stosownie do specyfiki udzielanego zamówienia. Zamawiający mogą podjąć decyzję o nieprecyzowaniu w danym postępowaniu powyższych warunków, niezależnie od jego szacunkowej wartości. Warunki udziału w postępowaniu mają na celu weryfikację posiadanych przez wykonawców zdolności oraz zasobów niezbędnych do realizacji zamówienia. Mogą one odnosić się do następujących obszarów (art. 112 ust. 2 ustawy Pzp): zdolności do występowania w obrocie gospodarczym, uprawnień do prowadzenia określonej działalności gospodarczej lub zawodowej; sytuacji ekonomicznej lub finansowej oraz zdolności technicznej lub zawodowej. Celem projektowanej ustawy jest uregulowanie na gruncie prawa polskiego procedury certyfikacji, która pozwoli wykonawcom ubiegać się w Polsce o wydanie certyfikatu potwierdzającego ich sytuację podmiotową na potrzeby postępowań o udzielenie zamówienia publicznego przeprowadzanych przez zamawiających z Unii Europejskiej. Certyfikat będzie umożliwiał wykonawcy potwierdzenie, że nie zachodzą wobec niego podstawy wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, w tym po przeprowadzeniu self-cleaningu w ramach procedury certyfikacji. Ponadto, będzie on umożliwiał wykazanie, że wykonawca posiada zdolność do należytego wykonania zamówień publicznych (np. określone doświadczenie, zasoby techniczne i organizacyjne, wykwalifikowana kadra) w zakresie wskazany w certyfikacie. Zgodnie z projektowaną ustawą wykonawca będzie uprawniony do posługiwania się certyfikatem na potrzeby wielu różnych postępowań o udzielenie zamówienia, bez potrzeby każdorazowego gromadzenia i składania podmiotowych środków dowodowych w zakresie sprecyzowanych przez zamawiającego podstaw wykluczenia oraz warunków udziału w postępowaniu. Certyfikat będzie zastępował podmiotowe środki dowodowe. Inaczej mówiąc, wprowadzenie certyfikacji wykonawców ukierunkowane jest między innymi na zmniejszenie liczby dokumentów składanych w toku postępowania o udzielenie zamówienia (vide: pkt 1 OSR). Projekt ustawy w zakresie dopuszczalności kwestionowania certyfikatu stanowi implementację regulacji dyrektywy 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylająca dyrektywę 2004/18/WE. Zgodnie bowiem z art. 64 ust. 5 zdanie pierwsze tej dyrektywy: informacje, które wynikają z wpisu do wykazu urzędowego lub certyfikacji, nie mogą być kwestionowane bez uzasadnienia. Ze względu na różnorodność potencjalnych stanów faktycznych oraz prawnych nie jest możliwe wskazanie w projekcie ustawy zamkniętego katalogu uzasadnionych przypadków, w których zamawiający będą mogli kwestionować aktualność certyfikatu. Szczegóły dotyczące proponowanych zmian w prawnych zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12375154 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 29 sierpnia 2023 r., z użyciem dołączonej tabeli na adres: szkop@pracodawcy.pl.