Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody

Szanowni Państwo, Członkowie Związku Pracodawców Polska Miedź

Uprzejmie informuję, że do konsultacji publicznych skierowany został projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody (numer z wykazu UDER25).

Przedmiotowy projekt aktu prawnego wraz z Uzasadnieniem oraz Oceną Skutków Regulacji dostępny jest na stronach Rządowego Centrum Legislacji pod adresem:

https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12397603/katalog/13126770#13126770

Uprzejmie proszę o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 14 maja 2025 roku do godz. 12.00 na adres: kuydowicz@pracodawcy.pl w formie tabeli uwag przesyłanej w załączeniu, w wersji elektronicznej umożliwiającej edytowanie tekstu.

Skrócenie terminu na konsultacje Ministerstwo Klimatu i Środowiska uzasadnia toczącym się procesem deregulacyjnym oraz zakresem merytorycznym obejmującym zmianę niewielkiej materii ustawy.

Zgodnie z obecną treścią art. 83f ust. 8 w zw. z ust. 6 w ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2024 r. poz. 1478, ze zm.) organ, do którego wniesiono zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa (najczęściej: wójt, burmistrz, prezydent miasta), po dokonaniu w terminie 21 dni od dnia zgłoszenia oględzin, może w terminie 14 dni od dnia oględzin, wnieść sprzeciw co do tego zamiaru. Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. Jeżeli zatem oględziny nie zostały przeprowadzone w instrukcyjnym terminie 21 dni, to termin do wniesienia sprzeciwu nie rozpoczyna biegu. To zaś może spowodować, że postępowania dotyczące usunięcia drzewa z nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej, które są usuwane na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej mogą się nadmiernie przedłużać. Problem ten był podnoszony przez stronę społeczną w procesie związanym z opracowaniem rozwiązań deregulacyjnych.

Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie przyrody ma na celu usprawnienie działania organu, o którym mowa w art. 83a ust. 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody w przypadku postępowania dotyczącego usunięcia drzewa z nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej.

Projekt przewiduje wprowadzenie 35-dniowego terminu liczonego od dnia zgłoszenia na wniesienie sprzeciwu od zamiaru usunięcia drzewa przez organ, do którego wniesiono zgłoszenie. Powyższa zmiana pozwoli na zabezpieczenie wnioskodawców przed bezczynnością lub przewlekłością postępowań. Projektowany 35-dniowy termin jest sumą terminu na oględziny i sprzeciw, co zdyscyplinuje organy do przeprowadzenia oględzin w pierwotnym 21-dniowym terminie i zabezpieczy wnioskodawców, zmniejszając uciążliwości związane z oczekiwaniem na decyzję i zwiększając bezpieczeństwo w przypadkach, gdy drzewo przeznaczone do wycinki stanowi zagrożenie. Usunięcie drzewa będzie mogło nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie (milcząca zgoda).

Oczekiwanym efektem interwencji jest skrócenie czasu trwania postępowań administracyjnych w przedmiocie usunięcia drzewa z nieruchomości stanowiącej własność osoby fizycznej.

Brak jest alternatywnego sposobu rozwiązania problemu z uwagi na okoliczność uregulowania procedury usunięcia drzewa na poziomie ustawy – ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody.

Z wyrazami szacunku