Rynek i infrastruktura CO2 w UE – przemysłowe zarządzanie emisjami dwutlenku węgla

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa energetycznego (emisje dwutlenku węgla, działania w dziedzinie ochrony klimatu) w UE – na podstawie analizy Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/1735 z dnia 13 czerwca 2024 r. w sprawie ustanowienia ram środków na rzecz wzmocnienia europejskiego ekosystemu produkcji technologii neutralnych emisyjnie, Dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/869 z dnia 30 maja 2022 r. w sprawie wytycznych dotyczących transeuropejskiej infrastruktury energetycznej oraz Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/31/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla w kontekście Komunikatu KE: Zabezpieczenie naszej przyszłości Cel klimatyczny na 2040 r. i droga ku neutralności klimatycznej do 2050 r. jako fundamenty zrównoważonego, sprawiedliwego i dostatniego społeczeństwa oraz Komunikatu KE: W kierunku ambitnego przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla w UE.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 11 września 2025 r.

W komunikacie w sprawie celu klimatycznego UE na 2040 r. i towarzyszącej mu ocenie skutków uwydatniono potrzebę wykorzystania przez UE wychwytywania, składowania i utylizacji dwutlenku węgla (CCUS, zwanego również przemysłowym zarządzaniem emisjami dwutlenku węgla) do realizacji celów klimatycznych na 2050 r., w uzupełnieniu działań służących ograniczaniu emisji gazów cieplarnianych.

Dyrektywa w sprawie geologicznego składowania dwutlenku węgla ustanawia ramy prawne bezpiecznego geologicznego składowania CO2, obejmujące wszystkie formacje geologiczne w całej UE i Europejskim Obszarze Gospodarczym w okresie eksploatacji składowisk. Akt w sprawie przemysłu neutralnego emisyjnie ma na celu ustanowienie unijnego rynku usług składowania CO2 i ustanawia prawnie wiążący cel 50 mln ton rocznej mocy zatłaczania CO2 w UE do 2030 r. Rozporządzenie w sprawie transeuropejskich sieci energetycznych ułatwia budowę transgranicznej infrastruktury CO2 uznawanej za projekty będące przedmiotem wspólnego zainteresowania i projekty będące przedmiotem wzajemnego zainteresowania.

Ze względu na potrzebę rozwoju łańcucha wartości CO2 Komisja przyjęła, wraz z komunikatem w sprawie celu klimatycznego na 2040 r., strategię przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla. W strategii tej zidentyfikowano niedociągnięcia i określono działania mające na celu ich wyeliminowanie. Wskazano w niej na potrzebę opracowania nowej inicjatywy ustawodawczej w celu określenia zasad dla rynku i infrastruktury CO2 w UE, aby umożliwić rozwój sprawnie działającego i opartego na zasadach rynkowych łańcucha wartości dla CO2. Potrzeba wdrożenia strategii przemysłowego zarządzania emisjami dwutlenku węgla została uznana za istotną
w Pakcie dla czystego przemysłu.

Inicjatywa jest ściśle powiązana z wynagradzaniem za trwałe pochłanianie dwutlenku węgla oraz wychwytywanie i utylizację dwutlenku węgla. W związku z tym odnosi się ona do odrębnej inicjatywy dotyczącej przeglądu unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji (EU ETS). Europejski pakiet dotyczący europejskich sieci energetycznych jest również istotny dla tej inicjatywy.

Komunikat w sprawie celu klimatycznego na rok 2040 i jego ocena skutków podkreślają potrzebę wychwytywania, utylizacji i składowania dwutlenku węgla (CCUS) dla osiągnięcia celów klimatycznych UE na rok 2050. Strategia Przemysłowego Zarządzania Emisjami Dwutlenku Węgla, opublikowana w tym samym czasie w lutym 2024 r., uznaje potrzebę inicjatywy ustawodawczej mającej na celu zapewnienie rozwoju konkurencyjnych rynków i infrastruktury transportowej dla CO2. Wytyczne polityczne dla Komisji na lata 2024–2029 potwierdzają tę potrzebę. Niniejsza inicjatywa zrealizuje ten ambitny cel.

Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl

W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących oceny skutków.

Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/14804-Legislative-initiative-on-CO2-transportation-infrastructure-and-markets_pl

Źródło: Komisja Europejska