stanowisko ZPPM – uwagi do projektu rozporządzenia MRPiPS w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (17)

Legnica, 13 maja 2024 roku

ZPPM / 17S / V / 2024
Znak pisma: DPS-I.0210.4.2024.AP

Szanowna Pani
Agnieszka Dziemianowicz-Bąk
Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej


Szanowna Pani Ministro,
Szanowni Państwo,

W załączeniu przesyłamy uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (nr 17 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) z dnia 5.04.2024 roku, opublikowanego na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji w dniu 24.04.2024 r.

Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza ponad 120 pracodawców, zatrudniających blisko 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od ponad 27 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców.

Związek Pracodawców Polska Miedź pozytywnie ocenia fakt przygotowania przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej.

Duże znaczenie ma fakt, że projekt aktu prawnego dostosowuje regulacje w zakresie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej do zmienionej terminologii, co umożliwi objęcie mieszkań treningowych i wspomaganych procedurą określoną w rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 9 grudnia 2020 r. w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej.

Projekt zawiera również zmiany, które mają charakter doprecyzowujący oraz usprawniający przeprowadzanie kontroli, do których chcielibyśmy się odnieść. Analiza projektu rozporządzenia i załączonych dokumentów (uzasadnienie, OSR) pozwoliły nam na przygotowanie załączonych uwag. Zwracamy się z prośbą o wzięcie pod uwagę zaprezentowanych w niniejszej opinii wniosków, uwag oraz przedłożonej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego. Jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną dotyczącą modyfikacji projektowanych zapisów na dalszym etapie prac legislacyjnych.

Uprzejmie prosimy o wzięcie pod uwagę zaprezentowanej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego, na dalszym etapie prac legislacyjnych lub w przypadku jego zmiany w przyszłości.

Wyrażając nadzieję na pozytywne podejście do naszych uwag, pozostajemy z wyrazami szacunku

Piotr Karwan
Wiceprezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź

Uwagi szczegółowe do projektu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej (nr 17 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej)

Zapis przedstawiony w projekcie rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie nadzoru i kontroli w pomocy społecznej z 5 kwietnia 2024 r., w zakresie obejmującym zmianę w §15 poprzez dodanie ust.2a w brzmieniu „2a.W przypadkach uzasadnionych zakresem kontroli i specyfiką zadań realizowanych przez kontrolowaną jednostkę czynności kontrolne mogą być wykonywane z wyłączeniem obecności osób, o których mowa w ust.1 i 2” jest propozycją uwzględniającą jednostronnie potrzeby instytucji kontrolującej(urzędy wojewódzkie).

Propozycja ta ogranicza jednak kierowników ośrodków pomocy społecznej (innych jednostek organizacyjnych pomocy społecznej) w zakresie ich kompetencji jako kierowników jednostki odpowiedzialnych za jej prawidłowe funkcjonowanie.

Dodanie nowego ust.2a w §15 spotkałoby się z akceptacją kierowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej, gdyby dodać w tym proponowanym ust.2a dodatkowe zdanie w brzmieniu „O zastosowaniu powyższego ograniczenia kontrolujący jest obowiązany uprzednio poinformować kierownika jednostki kontrolowanej ze wskazaniem przesłanek uzasadniających odstąpienie”. Ta propozycja uzupełnienia ust.2a o proponowany przez nas dodatkowy zapis jest podyktowana tym, że kierownik jednostki kontrolowanej miałby przynajmniej wiedzę, że kontrola w zarządzanej przez niego jednostce się odbędzie, z jakich ogólnie powodów kontrolujący odstąpił od zasady generalnej obecności kierownika w czynnościach kontroli. Mogłoby to zabezpieczyć jednostkę kontrolowaną przed ewentualnym nadmiernym wykorzystywaniem tego wyjątkowego przepisu.

Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących od podmiotów członkowskich oraz opracowań własnych Związku Pracodawców Polska Miedź.