stanowisko ZPPM – uwagi do projektu rozporządzenia MRPiPS zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (36)

Legnica, 30 grudnia 2024 roku

ZPPM / 44S / XII / 2024
Znak pisma: DPP-IV.0210.29.5.2024

Szanowna Pani
Dr Agnieszka Dziemianowicz-Bąk
Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej
Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej

Szanowna Pani Ministro,
Szanowni Państwo,

W załączeniu przesyłamy uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy(nr 36 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej) z dnia 16.12.2024 roku, opublikowanego na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji w dniu 18.12.2024 r.

Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza ponad 120 pracodawców, zatrudniających blisko 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od ponad 28 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców.

Związek Pracodawców Polska Miedź pozytywnie ocenia fakt przygotowania przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.

Projekt aktu prawnego zawiera regulacje ustanawiające maksymalną temperaturę w miejscu pracy oraz obowiązki pracodawcy z tym związane. Praca w upalne dni jest wyzwaniem zarówno dla pracodawców jak i dla pracowników. Ma to duże znaczenie w kontekście postępujących zmian klimatu. Obowiązujące przepisy wskazują minimalną temperaturę w miejscu pracy, natomiast nie określają temperatury maksymalnej. Przepisy prawa pracy regulują jedynie środki ochrony pracownika pracującego w warunkach szkodliwych mikroklimatu gorącego. Przepisy dotyczą jednak pracy w wysokiej temperaturze spowodowanej czynnikami technologicznymi, a nie warunkami atmosferycznymi. Uregulowanie tego zagadnienia ma istotne znaczenie, gdyż zgodnie z Kodeksem pracy, pracodawca odpowiedzialny jest za bezpieczne i higieniczne warunki pracy, z uwzględnieniem zmieniających się warunków wykonywania pracy.

Zgodnie z prawną regułą „Lex specialis derogat legi generali”, według której prawo o większym stopniu szczegółowości należy stosować przed prawem ogólniejszym, stoimy na stanowisku, iż w przypadku gdy w opiniowanym przez Nas zakresie zmian obowiązują przepisy branżowe, to powinny mieć one pierwszeństwo nad przepisami ogólnymi BHP. Generalnie przepisy branżowe, są lepiej dostosowane do specyfiki poszczególnych branż przemysłu.

Analiza projektu rozporządzenia i załączonych dokumentów (uzasadnienie, OSR) pozwoliły nam na przygotowanie załączonych w tabeli uwag. Zwracamy się z prośbą o wzięcie pod uwagę zaprezentowanych w niniejszej opinii wniosków, uwag oraz przedłożonej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego, na dalszym etapie prac legislacyjnych lub w przypadku jego zmiany w przyszłości. Jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną dotyczącą modyfikacji projektowanych zapisów na dalszym etapie prac legislacyjnych.

Wyrażając nadzieję na pozytywne podejście do naszych uwag, pozostaję z wyrazami szacunku

Jarosław Dudkowiak
Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź

Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących od podmiotów członkowskich oraz opracowań własnych Związku Pracodawców Polska Miedź