stanowisko ZPPM – uwagi do projektu rozporządzenia MZ zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (MZ 1660)

Legnica, 10 maja 2024 roku ZPPM / 16S / V / 2024 Znak sprawy: ZPM.054.47.2024.AO Szanowny Pan Wojciech Konieczny Sekretarz Stanu Ministerstwo Zdrowia Szanowny Panie Ministrze, Szanowna Pani Minister, Szanowni Państwo, W załączeniu przesyłamy uwagi Związku Pracodawców Polska Miedź do projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (nr MZ 1660 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Zdrowia) z dnia 18.04.2024 roku, opublikowanego na stronie BIP Rządowego Centrum Legislacji w dniu 19.04.2024 r. Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza ponad 120 pracodawców, zatrudniających blisko 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od ponad 27 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców. Związek Pracodawców Polska Miedź pozytywnie ocenia fakt przygotowania przez Ministra Zdrowia projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy. Wielkie znaczenie ma fakt, że projekt aktu prawnego urealnia stawki opłat za badania psychologiczne w zakresie psychologii transportu oraz badania psychologiczne przeprowadzane w trybie określonym w art. 84 ust. 2 i 3 ustawy, co wychodzi naprzeciw rzeczywistym kosztom ich przeprowadzania, uwzględnia zarówno czas wykonania tych badań, jak i amortyzacje sprzętów (urządzeń) oraz koszty utrzymania lokalu, co zostało potwierdzone w pismach od podmiotów je wykonujących. Analiza projektu rozporządzenia i załączonych dokumentów (uzasadnienie, OSR) pozwoliły nam na przygotowanie załączonych uwag. Zwracamy się z prośbą o wzięcie pod uwagę zaprezentowanych w niniejszej opinii wniosków, uwag oraz przedłożonej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego. Jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną dotyczącą modyfikacji projektowanych zapisów na dalszym etapie prac legislacyjnych. Uprzejmie prosimy o wzięcie pod uwagę zaprezentowanej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu projektu aktu prawnego, na dalszym etapie prac legislacyjnych lub w przypadku jego zmiany w przyszłości. Wyrażając nadzieję na pozytywne podejście do naszych uwag, pozostajemy z wyrazami szacunku Anna Melska Wiceprezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź Uwagi szczegółowe do projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie badań psychologicznych osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, kierowców oraz osób wykonujących pracę na stanowisku kierowcy (nr MZ 1660 w Wykazie prac legislacyjnych Ministra Zdrowia) Wykonujący pracę w podmiotach członkowskich Związku Pracodawców Polska Miedź psychologowie transportu zgłaszają uwagi dotyczące projektu zmiany ceny za badanie psychologiczne. Zgodnie z ich postulatami proponowana cena za badanie psychologiczne w kwocie 200 zł (większa o 50 zł) nie jest zgodna z rzeczywistym kosztem ich przeprowadzenia i nie uwzględnia czasu wykonania, amortyzacji narzędzi badawczych oraz kosztów utrzymania. W rzeczywistości kwota ta powinna wynosić minimum 300 zł, lub składamy drugą propozycje, aby kwota ta była ustalona procentowo w stosunku do wynagrodzenia minimalnego, np. 8%, a w przypadku badań psychologicznych kierowców po zatrzymaniu uprawnień (np. w wyniku jazdy pod wpływem alkoholu lub narkotykach) kwota ta powinna w opinii psychologów wynosić znacznie więcej, gdyż badanie takie jest dużo bardziej czasochłonne. Uwzględnienie postulatów tej grupy zawodowej pozwoli na utrzymanie się tych usług na rynku. W chwili obecnej wiele pracowni nie jest w stanie się utrzymać, a badania psychologiczne to bardzo ważny element bezpieczeństwa publicznego. W praktyce chodzi o „wyeliminowanie osób niezdolnych do prowadzenia pojazdów oraz niebezpiecznych dla samych siebie i innych. Badania te mają też charakter profilaktyczny dla kierowców zawodowych. Bezpieczeństwo w transporcie jest ważne dla każdego z nas. Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących od podmiotów członkowskich oraz opracowań własnych Związku Pracodawców Polska Miedź