VAT – zmiany w przepisach dotyczących współpracy administracyjnej

Komisja Europejska prowadzi konsultacje publiczne przepisów prawa finansowego w UE – rewizja rozporządzenia Rady (UE) 2018/1541 z dnia 2 października 2018 r. zmieniające rozporządzenia (UE) nr 904/2010 i (UE) 2017/2454 w odniesieniu do środków wzmacniania współpracy administracyjnej w dziedzinie podatku od wartości dodanej na podstawie analizy planu działania Komisji na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę gospodarczą w kontekście planu dotyczącego podatku VAT w epoce cyfrowej.

Ostateczny termin na przesłanie opinii to 3 sierpnia 2023 r. Według opublikowanego przez Komisję Europejską sprawozdania na temat luki w podatku VAT z 2022 r. w 2019 r. dochody z podatku od wartości dodanej (VAT) w UE-27 wyniosły ponad bilion EUR, a w 2020 r. ponad 930 mld EUR. Stanowi to ważne źródło dochodów dla budżetów państw członkowskich i znaczną część zasobów własnych UE. Uszczuplenie dochodów z tytułu VAT, w tym wynikające z oszustw i nieodpowiednich systemów poboru podatków, oszacowano jednak na prawie 124 mld EUR w 2019 r. i 93 mld EUR w 2020 r. Najpoważniejszy rodzaj oszustw związanych z VAT – wewnątrzwspólnotowe oszustwo typu „znikający podmiot gospodarczy” (MTIC) – powoduje największe szkody finansowe dla dochodów publicznych w UE. Zgodnie z najnowszymi szacunkami Europolu straty podatkowe dla państw członkowskich wynoszą około 50 mld EUR rocznie. Wzmocnienie współpracy między państwami członkowskimi w celu zapewnienia przestrzegania przez podatników przepisów dotyczących VAT oraz zwalczania oszustw związanych z VAT ma kluczowe znaczenie dla ochrony dochodów z tytułu VAT. Inicjatywa ta wynika z planu działania Komisji na rzecz sprawiedliwego i prostego opodatkowania wspierającego odbudowę gospodarczą, w którym to planie przewidziano wnioski ustawodawcze dotyczące zmiany rozporządzenia Rady 904/2010 regulującego tę dziedzinę. Przedmiotowy wniosek będzie opierał się na prowadzonej właśnie przez Komisję ocenie rozporządzenia Rady. Należy go również postrzegać w kontekście podatku VAT w epoce cyfrowej. Wniosek ten, obecnie negocjowany, zmodernizuje obowiązki sprawozdawcze w zakresie VAT poprzez wprowadzenie wymogów w zakresie fakturowania elektronicznego i sprawozdawczości cyfrowej w odniesieniu do wszystkich transakcji transgranicznych. Celem inicjatywy jest ochrona interesów finansowych i gospodarczych UE i jej państw członkowskich przez wzmocnienie współpracy w zakresie VAT, zwalczanie oszustw związanych z VAT i usprawnienie poboru VAT. W szczególności inicjatywa ma na celu wzmocnienie Eurofisc, poprawę wykorzystania istniejących instrumentów współpracy administracyjnej oraz zacieśnienie współpracy z OLAF, Europolem i Prokuraturą Europejską w zakresie zwalczania oszustw zorganizowanych. Uprzejmie prosimy o przesłanie wszelkich uwag oraz opinii na adres: szkop@pracodawcy.pl W załączeniu znajduje się zaproszenie do zgłaszania uwag dotyczących oceny skutków. Więcej informacji, opinii oraz ocen skutków regulacji jest dostępnych pod linkiem KE: https://ec.europa.eu/info/law/better-regulation/have-your-say/initiatives/13685-VAT-zmiany-w-przepisach-dotyczacych-wspo%C5%82pracy-administracyjnej_pl Źródło: Komisja Europejska