Projekt ustawy o Radzie Fiskalnej

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt ustawy o Radzie Fiskalnej. 30 kwietnia 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dyrektywy Rady (UE) 2024/1265 z dnia 29 kwietnia 2024 r. zmieniającej dyrektywę 2011/85/UE w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich. Głównym celem projektu jest powołanie Rady Fiskalnej, która pełniłaby funkcję polskiej niezależnej instytucji fiskalnej w rozumieniu dyrektywy Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich (Dz. Urz. UE L 306 z 23.11.2011, str. 41, z późn. zm.). Zmiana unijnych przepisów nakłada na państwa członkowskie obowiązek posiadania niezależnych instytucji fiskalnych (IFI– Independent Fiscal Institution). Obecnie Polska nie posiada organu spełniającego określone w nowych przepisach wymogi dotyczące IFI. Rada Fiskalna będzie pełniła funkcję niezależnej instytucji doradczo-eksperckiej w zakresie prognoz makroekonomicznych, a także przestrzegania ich zgodności z regułami fiskalnymi. Rada składać się będzie z niezależnych osób posiadających niezbędną wiedzę i doświadczenie. Rada Fiskalna, monitorując działania związane z finansami publicznymi, ma przyczynić się do zwiększenia transparentności oraz poprawy jakości zarządzania budżetem państwa, opiniując projekty dokumentów budżetowych. Jednym z efektów działalności Rady będzie również poprawa jakości debaty publicznej, poprzez wnoszenie eksperckiego głosu dot. dyskutowanych rozwiązań z zakresu finansów publicznych/polityki fiskalnej. Dodatkowo z końcem kwietnia br. weszła w życie zmiana przepisów UE dotyczących zarządzania gospodarczego (tj. nadzoru nad finansami publicznymi państw członkowskich i koordynacji ich polityk gospodarczych), mająca w swoich założeniach zwiększyć stabilność finansów publicznych oraz wzmacniać zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy. Prawo UE nie będzie już wymagać opracowywania przez państwa członkowskie programów stabilności lub konwergencji oraz przesyłania tych programów do instytucji UE. Projektowana ustawa tworzy Radę Fiskalną oraz określa zakres jej działania i zasady funkcjonowania. Celem działalności Rady będzie realizowanie zadań określonych dyrektywą Rady 2011/85/UE z dnia 8 listopada 2011 r. w sprawie wymogów dla ram budżetowych państw członkowskich, w szczególności poprzez:

  1. ocenę prognoz makroekonomicznych, wykorzystywanych na potrzeby ustawy budżetowej oraz średniookresowych planów budżetowo-strukturalnych.
  2. opiniowanie zgodności ustawy budżetowej z krajowymi i unijnymi regułami fiskalnymi.
  3. ocenę spójności i efektywności krajowych ram budżetowych.
Skład Rady Fiskalnej będzie liczył 7 osób. Na czele Rady stać będzie Przewodniczący Rady Fiskalnej, posiadający jednego Zastępcę. Skład Rady będzie wybierany przez zróżnicowany krąg podmiotów, tj. po jednym członku wyznaczonym przez Prezydenta RP, kolegium NIK, sejmową komisję właściwą do spraw budżetu, Ministra Finansów, przedstawicieli organizacji związkowych, przedstawicieli organizacji pracodawców oraz przedstawicieli organizacji jednostek samorządu terytorialnego. Członkiem Rady będzie mogła zostać osoba spełniająca kryteria niezależności i kompetencji wynikających z wykształcenia oraz doświadczenia w zakresie finansów publicznych, makroekonomii lub zarządzania finansami jednostek sektora finansów publicznych. Zapleczem analitycznym oraz administracyjnym Rady będzie Biuro liczące do 15 osób. Rozpoczęcie funkcjonowania Rady planuje się na 2026 r., przy czym do tego czasu zorganizowanie Biura Rady, zatrudnienie pracowników oraz podjęcie innych czynności niezbędnych do rozpoczęcia działalności przez Biuro Rady będzie stanowiło zadanie powołanego Pełnomocnika do spraw organizacji Biura Rady Fiskalnej. Szczegóły dotyczące proponowanych zmian w prawnych zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12385705 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 27 czerwca 2024 r. na adres: szkop@pracodawcy.pl.