Projekt rozporządzenia MI zmieniającego rozporządzenie w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury zmieniającego rozporządzenie w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej.

Przyczyną podjęcia prac nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa z dnia 7 kwietnia 2017 r. w sprawie udostępniania infrastruktury kolejowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 602) jest konieczność wprowadzenia zmian w obszarze ustalania stawek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej. Celem regulacji jest przede wszystkim zwiększenie konkurencyjności transportu kolejowego. Planowany zakres zmian obejmuje także modyfikację wdrożenia przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. Urz. UE L 343 z 14.12.2012, str. 32, z późn. zm.), zwanej dalej „dyrektywą 2012/34/UE”, wynikająca w szczególności z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydanego w ramach postępowań prejudycjalnych dotyczących wykładni przepisów dyrektywy 2012/34/UE.

Założenia nowelizacji obejmują m.in.:

  • wprowadzenie zmian w zakresie ustalania stawek jednostkowych opłaty podstawowej, tj. zaliczenie opłat za korzystanie z peronów jako część stawki zależnej od kosztów bezpośrednich, co wynika z treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 10 lipca 2019 r. w sprawie C-210/18 WESTbahn Management GmbH przeciwko ÖBB-Infrastruktur AG (ECLI:EU:C:2019:586), w świetle którego perony pasażerskie są elementem infrastruktury kolejowej, którego użytkowanie wchodzi w zakres minimalnego pakietu dostępu do infrastruktury kolejowej;
  • urealnienie możliwości wprowadzania tzw. mark-upu jako składnika stawki jednostkowej związanego z uwzględnieniem rodzaju wykonywanych przewozów (segmentacja rynku), przy czym art. 32 ust. 1 dyrektywy 2012/34/UE dopuszcza możliwość wprowadzania tzw. mark-upu również w przypadku opłat dotyczących przewozów pasażerskich dotowanych ze środków publicznych;
  • ujednolicenie zasad naliczania opłaty rezerwacyjnej za niewykorzystany odcinek przydzielonej trasy pociągu w przypadku rocznych i indywidualnych rozkładów jazdy, co ma ograniczyć ryzyko ekonomiczne przewoźników kolejowych;
  • zwiększenie opłaty rezerwacyjnej za niewykorzystany odcinek przydzielonej trasy w razie niepowiadomienia o rezygnacji zarządcy infrastruktury mające na celu znaczące ograniczenie sztucznego blokowania przepustowości linii kolejowych, która to przepustowość mogłaby zostać wykorzystana przez innych aplikantów.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 697, z późn. zm.)

Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12392801

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do 30 grudnia 2024 roku na adres szkop@pracodawcy.pl.