20
grudzień
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie rodzinnych domów pomocy.
Projektowane rozporządzenie ma na celu zastąpienie rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 31 maja 2012 r. w sprawie rodzinnych domów pomocy (Dz. U. poz. 719), które zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 52 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, 1693, 1938 i 2760).
Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 52 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 9 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 52 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 9, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 18 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Projektowane rozporządzenie określa standardy, rodzaj i zakres usług bytowych i opiekuńczych świadczonych przez rodzinny dom pomocy, warunki kierowania, odpłatności i nadzoru nad rodzinnymi domami pomocy, kierując się potrzebą zapewnienia właściwej opieki osobom umieszczonym w rodzinnym domu pomocy.
Zgodnie z projektowanym rozporządzeniem rodzinne domy pomocy mogą być prowadzone w budynku jednorodzinnym, którego właścicielem lub najemcą jest osoba fizyczna bądź podmiot uprawniony prowadzący rodzinny dom pomocy.
Na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów rozporządzenia również istnieje wymóg prowadzenia rodzinnych domów pomocy w budynkach jednorodzinnych. Rodzinne domy pomocy są placówkami, w których może przebywać od 3 do 8 osób, z założenia są kameralnymi placówkami o nieinstytucjonalnym charakterze. Rodzinny charakter domu wymaga, aby placówki te umiejscowione były w budynkach, które gwarantują warunki jak najbardziej zbliżone do domowych. Właścicielem budynku winna być osoba fizyczna bądź podmiot uprawniony, jednak przepisy rozporządzenia umożliwiają również prowadzenie rodzinnych domów pomocy w budynkach użytkowanych na zasadzie najmu, przy zastrzeżeniu, że okres najmu musi gwarantować właściwe funkcjonowanie rodzinnego domu pomocy, co jest istotne w kontekście stabilności funkcjonowania podmiotu do którego osoby kierowane są na pobyt stały.
Mając na względzie konieczność zapewnienia rodzinnego i kameralnego charakteru tych placówek § 2 ust. 3 projektowanego rozporządzenia wskazuje, że w jednym budynku może być prowadzony jeden rodzinny dom pomocy.
W przepisach projektowanego rozporządzenia pozostawiono bez zmian wymogi dotyczące pomieszczeń do wspólnego użytkowania tj. pokoju dziennego pobytu służącego też jako jadalnia, kuchni dostępnej dla wszystkich mieszkańców rodzinnego domu pomocy, pomieszczeń pomocniczych do prania i suszenia oraz jednej łazienki dla nie więcej niż 5 osób i jednej toalety dla nie więcej niż 4 osób, wyposażonych stosownie do potrzeb osób korzystających z tych pomieszczeń. Projekt rozporządzenia wskazuje też na wymogi dotyczące zapewniania odpowiedniego wyżywienia, a także utrzymania czystości. W § 5 ust. 2 projekt rozporządzenia wskazuje zakres usług opiekuńczych.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023 r. poz. 901, 1693, 1938 i 2760)
Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.
Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12384051
Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do 19 kwietnia 2024 roku na adres szkop@pracodawcy.pl .
Najnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień