Projekt rozporządzenia MSWiA w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego. Projekt rozporządzenia stanowi wykonanie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 12j ustawy z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 1941). Zasadniczym celem projektu jest konieczność uwzględnienia zmiany ustawy wprowadzonej ustawą z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel, w tym w zakresie art. 12j ustawy, stanowiącym upoważnienie ustawowe do wydania niniejszego rozporządzenia. Zmiana brzmienia upoważnienia ustawowego polega na zmianie zakresu spraw przekazanych do uregulowania w akcie wykonawczym i sprowadza się do uchylenia dotychczasowego pkt 5 w art. 12j ustawy. Oznacza to, że w projektowanym rozporządzeniu nie będą już określone wzory zgłoszenia zawieszenia i cofnięcia zawieszenia certyfikatów identyfikacji i uwierzytelnienia, podpisu osobistego i potwierdzenia obecności. Natomiast pozostałe rozwiązania projektowanego rozporządzenia stanowią, co do zasady, powtórzenie regulacji wynikających z obowiązującego rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego (Dz. U. z 2022 r. poz. 1431). Ustawa zmieniająca wprowadza szereg istotnych dla optymalnej obsługi obywatela zmian  zmierzających do dalszej informatyzacji procesów w obszarze dowodów osobistych. W zakresie procedury zawieszenia i cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego w siedzibie organu gminy przyjęto rozwiązanie polegające na dokonywaniu zgłoszenia elektronicznego, podpisywanego przez zgłaszającego za pomocą urządzenia umożliwiającego złożenie i odwzorowanie podpisu własnoręcznego (tzw. signature pad). Projekt rozporządzenia wprowadza modyfikacje, determinowane ustawą zmieniającą, czyli dokonywanie ww. zgłoszeń w postaci elektronicznej. Ponadto w projekcie uwzględniono też zmiany, które są ściśle powiązane z odejściem od zgłoszenia w postaci papierowej na rzecz postaci elektronicznej i dotyczą:

  1. sposobu postępowania przy zgłaszaniu w siedzibie organu gminy zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego
  2. wzorów zaświadczeń określonych w projektowanym rozporządzeniu
Dodatkowo w projekcie rozporządzenia uwzględniono zmiany o charakterze dostosowawczym. Podstawa prawna: Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (Dz. U. z 2022 r. poz. 671 oraz z 2023 r. poz. 1234 i 1941) Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12381150 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 30 stycznia 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.