20
grudzień
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie trybu likwidacji funduszy inwestycyjnych. Obowiązujące rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21 czerwca 2005 r. w sprawie trybu likwidacji funduszy inwestycyjnych (Dz. U. poz. 963, z późn. zm.) zostało wydane na podstawie art. 252 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 681, z późn. zm.). Upoważnienie to zobowiązuje Radę Ministrów do wydania rozporządzenia określającego tryb likwidacji funduszy inwestycyjnych, z uwzględnieniem sposobu i terminów dokonywania poszczególnych czynności w ramach postępowania likwidacyjnego, w celu sprawnego przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego oraz zapewnienia ochrony uczestników funduszu inwestycyjnego oraz jego wierzycieli. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ogłaszanie informacji o otwarciu likwidacji funduszu inwestycyjnego oraz nowej dacie zakończenia likwidacji funduszu powinny być dokonywane w piśmie przeznaczonym do ogłoszeń funduszu, wskazanym w statucie funduszu. Rozwiązanie to ogranicza publiczną dostępność przedmiotowych informacji i odstaje od współcześnie wykorzystywanych środków komunikacji funduszy inwestycyjnych z inwestorami, dlatego wymaga zmiany. Mając na uwadze szeroki dostęp do Internetu oraz upowszechnienie tej formy komunikacji funduszy inwestycyjnych ze swoimi uczestnikami oraz kontrahentami, a także wykorzystywanie tego medium do ogłaszania zmian w statutach funduszy inwestycyjnych, w projekcie rozporządzenia przewidziano, że ogłoszenie o otwarciu likwidacji funduszu inwestycyjnego będzie w każdym przypadku zamieszczane na stronie internetowej likwidatora funduszu (oraz w sposób określony w statucie likwidowanego funduszu dla ogłaszania zmian statutu likwidowanego funduszu), a w przypadku gdy likwidatorem jest podmiot inny niż towarzystwo funduszy inwestycyjnych również na stronie internetowej towarzystwa, które do dnia otwarcia likwidacji reprezentowało fundusz w stosunkach z osobami trzecimi. Analogiczne zasady będą miały również zastosowanie do publikowania ogłoszeń o nowej dacie likwidacji funduszu, w przypadku gdy likwidacja funduszu nie będzie zakończona w dniu określonym w głoszeniu o likwidacji funduszu. Proponowane rozwiązanie usprawni proces likwidacji funduszu oraz zwiększy potencjalny zakres odbiorców informacji o otwarciu likwidacji funduszu. W projekcie rozporządzenia odstąpiono również od przekazywania przez likwidatora radzie inwestorów i zgromadzeniu inwestorów sprawozdania finansowego sporządzonego na dzień otwarcia likwidacji funduszu na etapie jego przedstawiania do badania firmie audytorskiej. Po zmianie likwidator funduszu będzie publikował to sprawozdanie na stronie internetowej wskazanej w ogłoszeniu o otwarciu likwidacji, przy czym publikacja tego sprawozdania będzie dokonywana dwukrotnie. Po raz pierwszy sprawozdanie to będzie publikowane niezwłocznie po jego sporządzeniu przez likwidatora, po raz drugi – po jego zbadaniu przez firmę audytorską. Dzięki tej zmianie wszyscy uczestnicy likwidowanych funduszy oraz ich wierzyciele będą mieli szybki dostęp zarówno do wstępnych jak i zweryfikowanych przez biegłego rewidenta informacji o sytuacji finansowej likwidowanego funduszu, w tym jego aktywach. Ponadto w projekcie rozporządzenia przewidziano nieznaczne zmiany porządkowe związane ze zmianami, jakie zaszły w przepisach dotyczących funduszy inwestycyjnych, w szczególności wprowadzone ustawą z dnia 16 sierpnia 2023 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z zapewnieniem rozwoju rynku finansowego oraz ochrony inwestorów na tym rynku (Dz. U. poz. 1723). Podstawa prawna: Ustawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12381607 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 12 lutego 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy
20
grudzień
18
grudzień