Projekt ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Celem projektowanej ustawy jest transpozycja do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług (tzw. Europejski akt o dostępności, ang. European Accessibility Act, EAA), zwanej „dyrektywą 2019/882”. Dyrektywa 2019/882 weszła w życie w dniu 27 czerwca 2019 r. W celu transpozycji dyrektywy 2019/882 zaplanowano przyjęcie ustawy o zapewnianiu spełniania wymagań dostępności niektórych produktów i usług przez podmioty gospodarcze. Obowiązki nałożone w ramach nowej regulacji będą stosowane od dnia 28 czerwca 2025 r. Projekt ustawy przewiduje dla niektórych rodzajów produktów i usług dłuższe okresy przejściowe. Głównym celem dyrektywy 2019/882 jest zapewnienie większej dostępności niektórych produktów i usług w oparciu o wspólne dla wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej (UE) wymagania dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz osób z ograniczeniami funkcjonalnymi. Na gruncie projektowanej ustawy wdrażającej dyrektywę 2019/882 dla określenia zarówno osób z niepełnosprawnościami, jak i osób z ograniczeniami funkcjonalnymi, jest stosowany termin „osoby ze szczególnymi potrzebami” wprowadzony w ustawie z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami (Dz. U. z 2022 r. poz. 2240). Osoby ze szczególnymi potrzebami to takie, które ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne albo ze względu na okoliczności, w których się znajdują, muszą podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia barier, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami. Pojęcie to będzie zatem obejmowało zarówno osoby z niepełnosprawnościami, jak i osoby starsze, kobiety w ciąży czy osoby podróżujące z małymi dziećmi. Dotychczas te kwestie nie były unormowane kompleksowo w prawie polskim. Wybrane obszary dostępności są przedmiotem regulacji m.in. w przepisach prawa budowlanego, o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych, prawa zamówień publicznych, o transporcie kolejowym, o transporcie drogowym, o publicznym transporcie zbiorowym, prawa telekomunikacyjnego czy o radiofonii i telewizji. Przepisy te są zatem rozproszone i nie tworzą zespołu norm zapewniających odpowiedni poziom dostępności produktów i usług. Zwłaszcza prywatne podmioty gospodarcze nie są objęte spójną i kompletną regulacją w tym zakresie. Projekt ustawy określa:

  • wymagania dostępności produktów i usług;
  • obowiązki podmiotów gospodarczych w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług;
  • system, zasady i tryb sprawowania nadzoru rynku w zakresie zapewniania spełniania wymagań dostępności produktów i usług.
Kolejne artykuły określają:
  • zakres podmiotowy projektowanej ustawy (zobowiązanymi na mocy projektu ustawy są podmioty gospodarcze uczestniczące w łańcuchu dostaw i dystrybucji: producenci, upoważnieni przedstawiciele, importerzy, dystrybutorzy, jak również podmioty gospodarcze świadczące usługi odpowiednio do wykonywanej działalności objętej zakresem stosowania projektowanej ustawy);
  • zakres stosowania przepisów projektu ustawy (projekt ustawy obejmuje powszechnie używane produkty i usługi, najczęściej wykorzystywane w życiu codziennym);
  • wyłączenia z zakresu stosowania przepisów projektu ustawy (wyłączenie usług świadczonych przez mikroprzedsiębiorców, a także stron internetowych i aplikacji mobilnych w zakresie określonym w ustawie oraz usług komunikacji miejskiej, gminnych, metropolitalnych, powiatowych, powiatowo-gminnych i wojewódzkich przewozów pasażerskich w zakresie określonym w dyrektywie 2019/882);
  • zakres pojęciowy określeń użytych w projekcie ustawie.
Szczegóły dotyczące proponowanych zmian w prawnych zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu. Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12381250 Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w terminie do 2 lutego 2024 r. na adres: szkop@pracodawcy.pl.