Projekt rozporządzenia MKiŚ w sprawie parametrów aukcji głównej dla roku dostaw 2029 oraz parametrów aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2026

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie parametrów aukcji głównej dla roku dostaw 2029 oraz parametrów aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2026.

Projektowane rozporządzenie stanowi wypełnienie upoważnienia ustawowego zawartego w art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy (Dz. U. z 2023 r. poz. 2131). Zgodnie z przedmiotowym przepisem, Minister Klimatu i Środowiska, po zasięgnięciu opinii Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, określa, w drodze rozporządzenia, parametry najbliższej aukcji głównej i najbliższych aukcji dodatkowych, biorąc pod uwagę m.in. politykę energetyczną państwa, adekwatność stosowanych parametrów do potrzeb systemu, zapewnienie bezpieczeństwa systemu, równoprawne i niedyskryminacyjne traktowanie dostawców mocy oraz mając na względzie przewidywaną dostępność zdolności przesyłowych oraz ich udział w zapewnieniu bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej.

Rozporządzenie określające parametry aukcji jest aktem prawnym, który zgodnie z art. 34 ust. 2 ustawy wydawany jest cyklicznie, nie później niż na 18 tygodni przed rozpoczęciem aukcji głównej. Projektowane rozporządzenie ma na celu określenie parametrów aukcji głównej dla roku dostaw 2029, która zostanie przeprowadzona w 2024 r. oraz parametrów aukcji dodatkowych dla roku dostaw 2026, które zostaną przeprowadzone w 2025 r.

Zapotrzebowanie na moc w aukcji to wolumen mocy, jaki powinien zostać zakupiony na dany okres dostaw tak, aby spełniony był standard bezpieczeństwa dostaw energii elektrycznej, określony w rozporządzeniu Ministra Energii z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie wykonania obowiązku mocowego, jego rozliczania i demonstrowania oraz zawierania transakcji na rynku wtórnym (Dz. U. poz. 1455). Standard ten, rozumiany jako dopuszczalny oczekiwany czas braku pokrycia zapotrzebowania na moc elektryczną odbiorców końcowych, powiększonego o wymaganą rezerwę mocy, został określony na 3 godziny w roku. Generalnie wyliczone zapotrzebowanie na moc w danym roku, które powinno być zakontraktowane na rynku mocy dla bezpieczeństwa dostaw, zakupywane jest na pięciu aukcjach: aukcji głównej na pięć lat przed fizyczną dostawą mocy oraz na czterech kwartalnych aukcjach dodatkowych na rok przed fizyczną dostawą.

Zapotrzebowanie sieci w roku 2029 wyliczone przez PSE wyniosło dla poszczególnych kwartałów w wariancie przyjętym w projekcie rozporządzenia:

  • I kwartał – 27 610 MW,
  • II kwartał – 22 805 MW,
  • III kwartał – 23 363 MW,
  • IV kwartał – 31 573 MW.

Zapotrzebowanie na moc w aukcji głównej zostało wyznaczone na podstawie wyników probabilistycznej oceny wystarczalności, w ramach której przeprowadzone zostały analizy określonych wariantów założeń oraz zadanych scenariuszy w ramach tych wariantów.

Warianty założeń obejmują:

  • moc osiągalną źródeł wytwórczych niebiorących udziału w rynku mocy,
  • występowanie strukturalnych ubytków mocy dyspozycyjnej w wyniku ograniczeń pracy sieci lub trwałych niedyspozycyjności źródeł wytwórczych.

Scenariusze w ramach wariantów dotyczą występowania lat klimatycznych i obejmują:

  • roczny, godzinowy profil temperatury i związaną z tym sensytywność termiczną zapotrzebowania na moc i energię elektryczną,
  • roczny, godzinowy profil współczynników wykorzystania mocy źródeł niesterowalnych, takich jak: elektrownie wiatrowe lądowe i morskie, elektrownie fotowoltaiczne.

Zapotrzebowanie na moc w ramach rynku mocy w poszczególnych kwartałach 2026 roku uwzględnia wyniki aukcji głównej oraz szacowaną moc jednostek konwencjonalnych dostępnych poza rynkiem mocy (4 958 MW) i kształtuje się następująco: 3 520 MW dla I kwartału, 1 131 MW dla II kwartału, 500 MW dla III kwartału, 842 MW dla IV kwartału.

W celu ograniczenia kosztów rynku mocy dla odbiorców przyjęto współczynnik na poziomie 1.0 dla aukcji głównej na rok 2029. W aukcjach dodatkowych na rok 2026 przyjęto również współczynnik na poziomie 1.0, tak jak w dotychczasowych aukcjach dodatkowych.

W przypadku aukcji głównej przyjęto wartość parametru wyznaczającego wielkość mocy, dla której cena osiąga odpowiednio wartość minimalną i maksymalną na poziomie 10%.

Mając na uwadze doświadczenia zebrane podczas organizacji dotychczasowych aukcji mocy oraz ze względu na konieczność zapewnienia niezbędnych działań dla prawidłowego oraz bezpiecznego przebiegu aukcji zalecane przez OSP są jednodniowe aukcje mocy. Od 2018 r. w Polsce aukcje główne przeprowadzane były w ciągu jednego dnia, ze względu na przewidziany w ustawie harmonogram. Według opinii OSP taki czas na przeprowadzenie procesów aukcyjnych był wystarczający. Mając powyższe na uwadze, maksymalną liczbę rund zarówno dla aukcji głównej jak i dla aukcji dodatkowych utrzymano obowiązujące w zeszłym roku 12 rund.

W rozporządzeniu określono prognozowane maksymalne wolumeny obowiązków mocowych dla poszczególnych stref na potrzeby aukcji głównej dla roku dostaw 2029 i aukcji dodatkowych na rok 2026, określone w oparciu analizy prognostyczne.  Do analiz wykorzystano zgodnie z metodyką wydaną przez ACER próbki Monte Carlo otrzymane w ramach obliczeń ERAA 2023. Wynikiem każdej próbki był fizyczny przepływ na połączeniu albo profilu transgranicznym między strefami w poszczególnych godzinach. Jako wolumeny obowiązków mocowych dla poszczególnych stref przyjęto średni wolumen przepływu energii na połączeniu z daną strefą, w godzinach, w których poziom rezerw w KSE byłby niższy od 9%.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 8 grudnia 2017 r. o rynku mocy

Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12385602

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 6 czerwca 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl. Uwagi należy wnieść przy użyciu załączonej tabeli uwag.