31
styczeń
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących oraz niektórych innych ustaw.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Dz. U. z 2024 r. poz. 725, z późn. zm.), zwaną dalej „Prawem budowlanym”, zasadą jest wydawanie pozwolenia na budowę obejmującego całe zamierzenie budowlane. Obowiązujące przepisy nie pozwalają na budowę części zamierzenia budowlanego, jeżeli nie składa się ono z więcej niż jednego obiektu, a zarazem wybrany obiekt lub zespół obiektów nie może samodzielnie funkcjonować. Wspomniana zasada nie odpowiada specyfice procesu budowlanego obiektu energetyki jądrowej, w tym elektrowni jądrowych – na co wskazuje doświadczenie międzynarodowe – i staje na przeszkodzie sprawnej realizacji inwestycji tego rodzaju
Przygotowanie i realizacja obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących uregulowane są m.in. ustawą z dnia 29 czerwca 2011 r. o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących (Dz. U. z 2024 r. poz. 1410, z późn. zm.), zwaną dalej również „specustawą jądrową”, którą wprowadzono szereg rozwiązań szczegółowych dotyczących procesu inwestycyjno-budowlanego, stanowiących odstępstwa od ogólnych zasad regulujących ten proces. W obowiązującym brzmieniu specustawy jądrowej m.in. przewidziano katalog prac, które mogą być wykonane przed uzyskaniem pozwolenia na budowę dla całego zamierzenia budowlanego w postaci obiektu energetyki jądrowej, ale jest on ograniczony i niewystarczający w realiach specyfiki budowy tego rodzaju obiektu. Ponadto obowiązującą zasadą jest, że dla realizacji prac polegających na bezpośrednim wykonywaniu części obiektu jądrowego lub innych prac mogących mieć znaczenie z perspektywy bezpieczeństwa jądrowego, niezbędne jest uzyskanie zezwolenia na budowę wydawanego przez Prezesa Państwowej Agencji Atomistyki, zwanego dalej „Prezesem PAA”, na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 2000 r. – Prawo atomowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 1277), zwanej dalej również „Prawem atomowym”, dla całego obiektu energetyki jądrowej, a następnie pozwolenia na budowę dla tego obiektu, wydawanego przez wojewodę na podstawie Prawa budowlanego.
W projekcie ustawy o zmianie ustawy o przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących oraz niektórych innych ustaw, zwanym dalej „projektem”, proponuje się dwa zasadnicze rozwiązania:
1) umożliwienie wydania pozwolenia na budowę inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej także na taką część zamierzenia budowlanego, która nie może samodzielnie funkcjonować;
2) umożliwienie uzyskania przez inwestora pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych.
Pozwolenie na budowę inwestycji w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej na część zamierzenia budowlanego, która nie może samodzielnie funkcjonować, będzie wydawane przez wojewodę na zasadach i w trybie określonym w Prawie budowlanym.
W projekcie uregulowano tryb występowania i uzyskiwania pozwolenia na budowę w zakresie wstępnych robót budowlanych, opinii Prezesa PAA w zakresie tego, czy dana, niewymieniona wprost w ustawie, praca wchodzi w zakres wstępnych robót budowlanych, a jeśli tak, to do której kategorii należy ją zaliczyć, oraz zezwolenia na wstępne roboty.
Ponadto w projekcie zamieszczone zostały przepisy ujednolicające siatkę pojęciową, którą posługuje się specustawa jądrowa, oraz regulujące zmiany wynikowe, związane z wprowadzeniem do porządku prawnego nowych rozwiązań.
W projekcie ustawy proponuje się wprowadzenie rozwiązań, które usprawnią proces przygotowania realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej lub inwestycji im towarzyszących, co zmniejszy ryzyko opóźnień w przygotowaniu i realizacji tych inwestycji oraz da możliwość ich szybszego zakończenia.
Szczegóły dotyczące proponowanych zmian w prawnych zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.
Link do informacji szczegółowych (m.in. tabela zgodności, odwrócona tabela zgodności, wyjaśnienie terminu wejścia w życie): https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12392701/katalog/13102017#13102017
Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, w formie załączonej tabeli uwag, w terminie do 7 stycznia 2025 roku na adres: szkop@pracodawcy.pl lub kuydowicz@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy
31
styczeń