20
styczeń
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie minimalnego udziału biokomponentów zawartych w paliwach ciekłych stosowanych we wszystkich rodzajach transportu.
Obowiązek dodawania minimalnej ilości biokomponentów do paliw ciekłych, tzw. obligatoryjny blending, jest jednym z powszechniejszych instrumentów służących realizacji wymogów w zakresie stosowania odnawialnych źródeł energii w transporcie. Jest to obowiązek nałożony na podmioty zobowiązane do realizacji Narodowego Celu Wskaźnikowego (NCW) i polega na konieczności wprowadzenia w ciągu roku kalendarzowego minimalnego udziału biokomponentów do paliw ciekłych stosowanych we wszystkich rodzajach transportu, które zostały przez ten podmiot rozporządzone przez dokonanie jakiejkolwiek czynności prawnej lub faktycznej skutkującej trwałym wyzbyciem się tych paliw ciekłych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub zużyte przez niego na potrzeby własne na tym terytorium (art. 23b ust. 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych, zwanej dalej ,,ustawą”). Zgodnie z art. 23b ust. 3 ustawy minimalny udział biokomponentów, o którym mowa w ust. 1, wynosi:
1) 5,3 % – w benzynach silnikowych o kodzie CN 2710 12 45, z czego 4,59 % wynosi udział bioetanolu;
1a) 3,2 % – w benzynach silnikowych o kodzie CN 2710 12 49;
2) 6,2 % – w oleju napędowym.
Rozwiązywany problem dotyczy minimalnego udziału biokomponentów w oleju napędowym. Wartość tego udziału w poszczególnych kwartałach, a następnie latach, była ustalana w drodze nowelizacji ustawy. Ostatnia nowelizacja została dokonana w ustawie z dnia 13 lipca 2023 r. o ułatwieniach w przygotowaniu i realizacji inwestycji w zakresie biogazowni rolniczych, a także ich funkcjonowaniu (Dz. U. z 2023 r. poz. 1597). Nowelizacja ta polegała na dodaniu w ustawie art. 35d,w którego pkt 2 ustalano wartość obligatoryjnego blendingu w oleju napędowym w latach 2024–2025 na poziomie 5,2 %.
Obecnie, w związku z wygasającym w 2025 r. art. 35d pkt 2 ustawy, konieczne jest zoptymalizowanie wartości minimalnego udziału biokomponentów w oleju napędowym na kolejne lata, uwzględniwszy techniczne możliwości zobowiązanych podmiotów branży paliwowej, co ma fundamentalne znaczenie w kontekście zapewnienia stabilizacji sektora oraz zapewnienie bezpieczeństwa paliwowego w najbliższych latach. Z uwagi na działania inwestycyjne w zakresie infrastruktury służącej do dodawania biokomponentów do paliw ciekłych, które były prowadzone na przestrzeni ostatnich lat przez podmioty zobowiązane do realizacji NCW oraz firmy zajmujące się magazynowaniem paliw, wskazane jest określenie minimalnego udział biokomponentów w oleju napędowym na kolejne lata na poziomie wyższym niż ten, który został określony na lata 2024–2025.
Oczekiwanym efektem jest ustalenie poziomu obligatoryjnego blendingu dla oleju napędowego na poziomie 5,5 %, tj. na poziomie niższym niż ustawowy, wyższym niż ten, który został określony na lata 2024–2025 i jednocześnie możliwym do wykonania przez przedsiębiorców zobowiązanych do realizacji NCW.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 25 sierpnia 2006 r. o biokomponentach i biopaliwach ciekłych
Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.
Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12392853
Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w formie załączonej tabeli, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do 10 stycznia 2025 roku na adres: szkop@pracodawcy.pl lub kuydowicz@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy
20
styczeń
20
styczeń