Projekt rozporządzenia MKiŚ w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa alternatywnego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania lub ładowania pojazdu samochodowego takim paliwem

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa alternatywnego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania lub ładowania pojazdu samochodowego takim paliwem.

Delegacja ustawowa zawarta w art. 41 ust. 6 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U.  z 2023 r. poz. 875, 1394, 1506 i 1681) nakłada na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego sposobu:

  • formułowania i udostępniania informacji, o których mowa w ust. 1 tego artykułu,
  • oznakowania miejsc tankowania lub ładowania pojazdu samochodowego paliwem alternatywnym, w tym urządzeń służących do tankowania lub ładowania,

– biorąc pod uwagę konieczność udzielania użytkownikom pojazdów samochodowych kompletnych informacji w zakresie poszczególnych rodzajów paliw alternatywnych, a w przypadku, gdy zostały wydane odpowiednie Polskie Normy, także ich postanowienia. Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa alternatywnego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania lub ładowania pojazdu samochodowego takim paliwem (Dz. U. poz. 1560), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie oznakowania paliw alternatywnych”.

Projektowane rozporządzenie zostało opracowane na podstawie norm:

  • PN-EN 16942:2016-11+A1:2021 Paliwa — Identyfikacja zgodności pojazdu — Graficzna forma informacji dla konsumenta;
  • PN-EN 17186:2019-06 Identyfikacja zgodności pojazdów i infrastruktury — Graficzna forma informacji dla konsumenta dotycząca zasilania pojazdów elektrycznych;
  • PN-EN 15940:2023-10 Paliwa do pojazdów samochodowych — Parafinowy olej napędowy z procesów syntezy lub uwodornienia — Wymagania i metody w zakresie uzupełniającego oznakowania dystrybutorów na parafinowy olej napędowy.

Obecnie równolegle procedowane są projekty rozporządzeń w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych, metod badania jakości biopaliw ciekłych oraz w sprawie sposobu pobierania próbek paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, których głównym celem jest pełne uregulowanie możliwości wytwarzania i dokonywania obrotu biowęglowodorami ciekłymi stanowiącymi samoistne paliwo i będącymi parafinowym olejem napędowym, zwanymi dalej „biowęglowodory parafinowe” na terenie Polski, a także objęcia ich pełną kontrolą systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W III kwartale 2024 r. planowane jest rozpoczęcie sprzedaży biowęglowodorów parafinowych na kilku stacjach paliwowych w Polsce.

Rekomendowanym rozwiązaniem jest wydanie nowego rozporządzenia, gdyż obecnie obowiązujące rozporządzenie w sprawie oznakowania paliw alternatywnych utraci moc w grudniu 2024 r. Nowe rozporządzenie powinno uwzględniać postanowienia norm PN-EN 16942:2016+A1:2021 Paliwa — Identyfikacja zgodności pojazdu — Graficzna forma informacji dla konsumenta, normy PN-EN 17186:2019 Identyfikacja zgodności pojazdów i infrastruktury — Graficzna forma informacji dla konsumenta dotycząca zasilania pojazdów elektrycznych oraz normy PN-EN 15940:2023-10 Paliwa do pojazdów samochodowych — Parafinowy olej napędowy z procesów syntezy lub uwodornienia — Wymagania i metody badań w zakresie oznakowania dystrybutorów dla biowęglowodorów parafinowych.

W §1 projektowanego rozporządzenia określono zakres przedmiotowy rozporządzenia.

W kolejnych paragrafach określono sposób informowania i oznakowania poszczególnych paliw alternatywnych, tj. w:

  • 2 – paliw gazowych, tj. LPG, CNG, LNG, wodoru;
  • 3 – energii elektrycznej;
  • 4 – biopaliw ciekłych typu oleju napędowego, np. B20, B100;
  • 5 – biopaliw ciekłych typu benzyny silnikowej, np. E85;
  • 6 – parafinowych olejów napędowych, w szczególności biowęglowodorów ciekłych stanowiących samoistne paliwo i będących parafinowym olejem napędowym.

W §7 i §8 określono grubość linii identyfikatora oraz rozmiar czcionki.

W §9 wskazano, że wzory identyfikatorów określa załącznik do rozporządzenia.

Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych

Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12385552

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 5 czerwca 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.