03
grudzień
Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa alternatywnego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania lub ładowania pojazdu samochodowego takim paliwem.
Delegacja ustawowa zawarta w art. 41 ust. 6 ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 875, 1394, 1506 i 1681) nakłada na ministra właściwego do spraw energii obowiązek określenia, w drodze rozporządzenia, szczegółowego sposobu:
– biorąc pod uwagę konieczność udzielania użytkownikom pojazdów samochodowych kompletnych informacji w zakresie poszczególnych rodzajów paliw alternatywnych, a w przypadku, gdy zostały wydane odpowiednie Polskie Normy, także ich postanowienia. Na podstawie powyższej delegacji zostało wydane rozporządzenie Ministra Klimatu z dnia 27 sierpnia 2020 r. w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa alternatywnego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania lub ładowania pojazdu samochodowego takim paliwem (Dz. U. poz. 1560), zwane dalej „rozporządzeniem w sprawie oznakowania paliw alternatywnych”.
Projektowane rozporządzenie zostało opracowane na podstawie norm:
Obecnie równolegle procedowane są projekty rozporządzeń w sprawie wymagań jakościowych dla biopaliw ciekłych, metod badania jakości biopaliw ciekłych oraz w sprawie sposobu pobierania próbek paliw ciekłych i biopaliw ciekłych, których głównym celem jest pełne uregulowanie możliwości wytwarzania i dokonywania obrotu biowęglowodorami ciekłymi stanowiącymi samoistne paliwo i będącymi parafinowym olejem napędowym, zwanymi dalej „biowęglowodory parafinowe” na terenie Polski, a także objęcia ich pełną kontrolą systemu monitorowania i kontrolowania jakości paliw. W III kwartale 2024 r. planowane jest rozpoczęcie sprzedaży biowęglowodorów parafinowych na kilku stacjach paliwowych w Polsce.
Rekomendowanym rozwiązaniem jest wydanie nowego rozporządzenia, gdyż obecnie obowiązujące rozporządzenie w sprawie oznakowania paliw alternatywnych utraci moc w grudniu 2024 r. Nowe rozporządzenie powinno uwzględniać postanowienia norm PN-EN 16942:2016+A1:2021 Paliwa — Identyfikacja zgodności pojazdu — Graficzna forma informacji dla konsumenta, normy PN-EN 17186:2019 Identyfikacja zgodności pojazdów i infrastruktury — Graficzna forma informacji dla konsumenta dotycząca zasilania pojazdów elektrycznych oraz normy PN-EN 15940:2023-10 Paliwa do pojazdów samochodowych — Parafinowy olej napędowy z procesów syntezy lub uwodornienia — Wymagania i metody badań w zakresie oznakowania dystrybutorów dla biowęglowodorów parafinowych.
W §1 projektowanego rozporządzenia określono zakres przedmiotowy rozporządzenia.
W kolejnych paragrafach określono sposób informowania i oznakowania poszczególnych paliw alternatywnych, tj. w:
W §7 i §8 określono grubość linii identyfikatora oraz rozmiar czcionki.
W §9 wskazano, że wzory identyfikatorów określa załącznik do rozporządzenia.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych
Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.
Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12385552
Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do dnia 5 czerwca 2024 r. na adres szkop@pracodawcy.pl.
Najnowsze wpisy
30
listopad