Projekt rozporządzenia RM w sprawie wzoru formularza sprawozdania zawierającego dane statystyczne dotyczące zgłoszeń zewnętrznych

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji publicznych został skierowany projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wzoru formularza sprawozdania zawierającego dane statystyczne dotyczące zgłoszeń zewnętrznych.

Projektowane rozporządzenie realizuje upoważnienie ustawowe zawarte w art. 47 ust. 5 ustawy z 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928), zgodnie z którą Rada Ministrów została upoważniona, po zasięgnięciu opinii Rzecznika Praw Obywatelskich, do określenia wzoru formularza sprawozdania zawierającego dane statystyczne dotyczące zgłoszeń zewnętrznych, które będą sporządzane przez organy publiczne za każdy rok kalendarzowy. Następnie sprawozdania będą przekazywane przez organy publiczne do Rzecznika Praw Obywatelskich w terminie do dnia 31 marca roku następującego po roku, za jaki sprawozdanie zostało sporządzone. Natomiast Rzecznik Praw Obywatelskich na podstawie przekazanych sprawozdań będzie sporządzał sprawozdanie za dany rok kalendarzowy i przekazywał je Sejmowi, Senatowi i Komisji Europejskiej, nie później niż do dnia 31 grudnia roku następującego po roku, za jaki sprawozdanie zostało sporządzane.

Przedmiotowe sprawozdanie zawierać będzie dane obejmujące:

1) liczbę przyjętych zgłoszeń zewnętrznych;

2) liczbę postępowań wyjaśniających i postępowań wszczętych w wyniku przyjętych zgłoszeń zewnętrznych oraz informacje na temat wyniku tych postępowań;

3) szacunkową szkodę majątkową, jeżeli została stwierdzona, oraz kwoty odzyskane w wyniku postępowań dotyczących naruszeń będących przedmiotem zgłoszenia zewnętrznego – o ile organ publiczny posiada te dane.

Powyższe wynika z obowiązku nałożonego art. 27 ust. 2 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii (Dz. Urz. UE L 305 z 26.11.2019, str. 17, z późn. zm.), zgodnie z którym – bez uszczerbku dla obowiązków sprawozdawczych określonych w innych aktach prawnych Unii państwa członkowskie przedkładają Komisji corocznie następujące dane statystyczne na temat zgłoszeń, o których mowa w rozdziale III, najlepiej w formie zagregowanej, jeżeli dane te są dostępne na poziomie centralnym w danym państwie członkowskim:

  1. liczbę zgłoszeń przyjętych przez właściwe organy,
  2. liczbę postępowań wyjaśniających i postępowań wszczętych w wyniku takich zgłoszeń oraz informacje na temat ich wyniku oraz
  3. szacunkową szkodę majątkową, jeżeli została stwierdzona, oraz kwoty odzyskane w wyniku postępowań wyjaśniających i postępowań dotyczących naruszeń będących przedmiotem zgłoszenia.

Przyjęcie jednolitego wzoru formularza sprawozdania zapewni kompletność i przejrzystość przekazywanych danych przez organy publiczne, a także umożliwi Rzecznikowi Praw Obywatelskich właściwą agregację przekazanych danych, celem właściwego i terminowego wypełnienia nałożonego na niego obowiązku przekazania sprawozdania do Sejmu, Senatu i Komisji Europejskiej.

Podstawa prawna: Ustawa o ochronie sygnalistów

Szczegóły dotyczące projektu aktu prawnego zawarte są w uzasadnieniu oraz Ocenie Skutków Regulacji (OSR), które wraz z projektem aktu prawnego znajdują się w załączeniu.

Link do informacji szczegółowych: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12392803

Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektu w formie załączonej tabeli, także w wersji elektronicznej (edytowalnej), w terminie do 2 stycznia 2025 roku na adres szkop@pracodawcy.pl.