Konsultacje publiczne projektów rozporządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji – sprzęt i ochrona przeciwpożarowa

Uprzejmie informujemy, że do konsultacji społecznych zostały przekazane dwa projekty rozporządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (przygotowane w porozumieniu z innymi Ministrami) dotyczące sprzętu i ochrony przeciwpożarowej. Projekty rozporządzeń wraz z uzasadnieniami oraz OSR znajdują się w załączeniu. Uprzejmie prosimy o przekazywanie ewentualnych uwag, opinii i stanowisk do projektów w terminie do 22 marca 2024 roku również w formie edytowalnej na adres szkop@pracodawcy.pl. 1. Projekt rozporządzenia Ministrów: Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej, Finansów oraz Sprawiedliwości zmieniającego rozporządzenie w sprawie pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Krajowej Administracji Skarbowej, Służby Więziennej i Straży Pożarnej Projekt rozporządzenia zmienia obowiązujące rozporządzenie Ministrów: Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej, Finansów oraz Sprawiedliwości z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Krajowej Administracji Skarbowej, Służby Więziennej i straży pożarnej (Dz. U. poz. 594), poprzez modyfikację katalogu dokumentów wymaganych dla pojazdów budowanych z wykorzystaniem pojazdu bazowego. Jest to zabieg dostosowujący zmieniane rozporządzenie do stanu prawnego powstałego wraz z wejściem ustawy z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia  (Dz. U. poz. 919). Projekt stanowi rozwiązanie coraz częściej występujących problemów technicznych pojazdów specjalnych oraz pojazdów używanych do celów specjalnych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, w szczególności przez jednostki Państwowej Straży Pożarnej (PSP), jak również przez jednostki ochotniczych straży pożarnych (OSP). W głównej mierze problemy te dotyczą pojazdów wyposażonych w silniki spełniające normę emisji spalin EURO 6, co przekłada się negatywnie na właściwości techniczne i zasięgi tych pojazdów. Obowiązujące przepisy rozporządzenia nakładają na pojazd bazowy, na którego podwoziu budowany jest pojazd specjalny, posiadanie świadectwa homologacji typu, a co z tym idzie wymuszają, aby pojazdy przeznaczone do ratowania życia, zdrowia i mienia podlegały takim samym przepisom jak pojazdy ciężarowe użytkowane w życiu codziennym. Niejednokrotnie pożar jednego samochodu, do którego dysponowane są siły i środki PSP czy OSP w celu jego ugaszenia emituje więcej zanieczyszczeń do środowiska niż pojazd straży pożarnej normalnie eksploatowany w ciągu jednego roku kalendarzowego. Tak więc szybkość podjęcia działań gaśniczych, jak również niezawodność sprzętu jest niezwykle istotna pod względem emitowanych substancji szkodliwych do środowiska. Jednocześnie do zmienianego rozporządzenia wprowadza się minimalne alternatywne wymagania (warunki techniczne) dla nowych pojazdów specjalnych lub używanych do celów specjalnych przez jednostki ochrony przeciwpożarowej, wyposażonych w jednostki napędowe o normach spalania niższych niż aktualnie obowiązujące. Projekt zakłada wprowadzenie tychże poprzez dodanie nowego rozdziału oznaczonego jako 5a, wprowadzającego do rozporządzenia załącznik w formie tabeli, gdzie wyszczególnia się techniczne dokumenty odniesienia do warunków, które mają być spełnione. Powyższe ma umożliwić wprowadzenie w pewnych okolicznościach do użytkowania pojazdów nowych niespełniających aktualnie obowiązujących norm emisji spalin. Link do rozporządzenia: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12383052 Podstawa prawna: Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 1047, z późn. zm.) 2. Projekt rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa publicznego lub ochronie zdrowia i życia oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia tych wyrobów do użytkowania Projekt stanowi nowelizację rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie wykazu wyrobów służących zapewnieniu bezpieczeństwa  publicznego  lub ochronie  zdrowia i życia  oraz mienia, a także zasad wydawania dopuszczenia  tych wyrobów do użytkowania (Dz. U. poz. 1002, z późn. zm.) wydanego na podstawie art. 7 ust. 14 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 275). W projekcie modyfikowane są z przesłanki niezbędne do wydania świadectwa dopuszczenia do użytkowania w jednostkach ochrony przeciwpożarowej samochodu pożarniczego. Podstawowym założeniem nowelizacji jest umożliwienie odejścia w procesie certyfikowania od rygorystycznych wymogów dotyczących norm emisji spalin, których stosowanie jest  niejako warunkiem  koniecznym wynikającym z  tego, że dla wydania świadectwa dopuszczenia w obecnym stanie prawnym wymagane jest świadectwo homologacji pojazdu bazowego. Jednocześnie projekt dostosowuje stan prawny w tym zakresie do nowych przepisów dotyczących homologacji pojazdów wprowadzonych ustawą z dnia 14 kwietnia 2023 r. o systemach homologacji pojazdów oraz ich wyposażenia (Dz. U. poz. 919). Względy pragmatyczne przemawiają za równoległym stosowaniem w jednostkach ochrony przeciwpożarowej samochodów spełniających wyśrubowane normy emisji spalin, jak i tych, które tych norm spełniać nie muszą. Obecnie w jednostkach ochrony przeciwpożarowej wykorzystuje się równolegle takie typy pojazdów, lecz nie istnieje możliwość wprowadzenia do użytkowania nowych pojazdów o cechach konstrukcyjnych niezapewniających spełnienia wysokich standardów norm emisji spalin. Swoistość technologii i rozwiązań konstrukcyjnych właściwych pojazdom spełniającym normę EURO 6 powoduje, że pojazdy te nie mogą być stosowane we wszystkich warunkach i okolicznościach dyktowanych warunkami służby, wynikających ze specyfiki wykonywanych lub przewidywanych do wykonania zadań (duże obciążenie i awaryjność jednostki napędowej), co ogranicza ich zdolności operacyjne. Projekt zakłada możliwość uzyskania świadectwa dopuszczenia również przez pojazd o normach emisji spalin niższych niż aktualnie obowiązujące, jeżeli tylko będzie on spełniał warunki przewidziane przez przepisy rozporządzenia Ministrów: Spraw Wewnętrznych i Administracji, Obrony Narodowej, Finansów oraz Sprawiedliwości z dnia 22 marca 2019 r. w sprawie pojazdów specjalnych i używanych do celów specjalnych Policji, Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Kontrwywiadu Wojskowego, Służby Wywiadu Wojskowego, Centralnego Biura Antykorupcyjnego, Straży Granicznej, Służby Ochrony Państwa, Krajowej Administracji Skarbowej, Służby Więziennej i straży pożarnej (Dz. U. poz. 594). Link do rozporządzenia: https://legislacja.rcl.gov.pl/projekt/12383053 Podstawa prawna: Ustawa z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2024 r. poz. 275)