stanowisko ZPPM – Konsultacje Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej – uwagi do rewizji KPO

Legnica, 12 kwietnia 2024 roku

ZPPM / 10S / IV / 2024

Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej
ul. Wspólna 2/4
00-926 Warszawa

Szanowni Państwo

W związku z przeglądem stanu realizacji reform i inwestycji Krajowego Planu Odbudowy (KPO), w wyniku którego zidentyfikowana została konieczność przeprowadzenia jego rewizji, w załączeniu przesyłamy uwagi, propozycje i postulaty Związku Pracodawców Polska Miedź do dokumentów przekazanych w konsultacjach publicznych Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności, przekazanych w dniu 15.03.2024 roku

Związek Pracodawców Polska Miedź jest samorządną organizacją pracodawców, niezależną w swej działalności od organów władzy i administracji państwowej, samorządowej oraz innych organizacji. Nasza organizacja zrzesza 120 pracodawców, zatrudniających blisko 38 000 pracowników. Założycielem Związku jest KGHM Polska Miedź S.A., a naszymi członkami są również podmioty prywatne, w szczególności z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, jak również firmy samorządowe niezwiązane kapitałowo z Grupą KGHM. Od niemal 28 lat Związek monitoruje i opiniuje projekty aktów prawnych istotnych dla gospodarki, chroniąc prawa i reprezentując interesy pracodawców i przedsiębiorców.

Związek Pracodawców Polska Miedź pozytywnie ocenia fakt przygotowania przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej procesu rewizji Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Dokument ten pozwoli na bardziej optymalne wykorzystanie środków, które pomogą polskiej gospodarce szybciej osiągnąć wyznaczone wcześniej cele. Dzięki tym środkom pracodawcy zrealizują nowe inwestycje, co zwiększy wzrost gospodarczy oraz poziom zatrudnienia. Fundusze zainwestowane zostaną m.in. w rozwój gospodarki, innowacje, środowisko, cyfryzację, edukację i zdrowie.

Uwagi odnoszą się do zmian w komponencie C – Transformacja Cyfrowa (numer inwestycji C2.2.1 Wyposażanie szkół instytucji w odpowiednie urządzenia i infrastrukturę ICT w celu poprawy ogólnych wyników systemu edukacji). Min. Funduszy i Polityki Regionalnej zaplanowało przeniesienie inwestycji z części pożyczkowej  do części grantowej.

Co do zasady popieramy rozwiązanie mające na celu zwiększenie poziomu wyposażenia w cyfrowy sprzęt w polskich szkołach. Niemniej po doświadczeniach ostatnich programów rządowych dostrzegamy konieczność doprecyzowania i modyfikacji zakresu przyszłego instrumentu wsparcia.

1.W przypadku pracowni STEAM oraz laboratoriów AI – Wprowadzenie wymogu zakupu nowego sprzętu do szkół

Postulujemy, aby wprowadzić w programie limit zakupu sprzętu technicznego i wyposażenia do szkół. Proponujemy, aby limit nie przekraczał maks. 40% ogólnych kosztów projektów. Pozostałe środki powinny zostać przeznaczone na szkolenia kadry pedagogicznej, opracowanie dedykowanego contentu cyfrowego, zakup gotowych licencji, praw autorskich do treści edukacyjnych oraz aplikacji wspierających pracę w pracowniach STEAM. Dzięki realizacji programów rządowych (m.in. Laboratoria Przyszłości, Aktywna Tablica, i inne) obecnie szkoły są doposażone na odpowiednim poziomie. Dodatkowo otrzymują wsparcia dotacyjne w ramach nowych programów regionalnych/funduszy unijnych (EFS+ lub EFRR).

Natomiast, poziom kompetencji cyfrowych nauczycieli wciąż nie jest satysfakcjonujący.

2.Rozwój kompetencji cyfrowych nauczycieli

Proponujemy wprowadzenie obligatoryjnych szkoleń dla kadry nauczycielskiej z korzystania rozwiązań technologicznych opartych na AI, VR, czy AR.

Na podstawie przeprowadzonej analizy w 2024 r., nadal niewielka grupa nauczycieli korzysta z nowoczesnych narzędzi, takich jak ChatGPT (4% posiada konto Chat GPT, 2% wykorzystuje w dydaktyce – badania sieci szkół INFOTECH). Wskazuje to na pilną potrzebę przekształcenia podejścia administracji i skupienia się na podstawowych szkoleniach edukatorów z zakresu AI oraz innych dziedzin związanych z STEAM.

  1. Elastyczność i dywersyfikacja KPO

Postulujemy wprowadzenie podejścia popytowego w nowym programie. To szkoły powinny indywidualnie decydować o kierunkach działań inwestycyjnych czy zakresie wsparcia na podstawie zdiagnozowanych potrzeb. Wprowadzenie autonomii zapewni większą elastyczność we wdrażaniu programu. Opowiadamy się również za wydłużeniem okresu realizacji programu (pracownie STEAM/AI) do końca wdrażania KPO oraz dostosowania go do regionalnych potrzeb rynku pracy.

  1. Proponujemy włączenie dostawców rozwiązań Edtech w program pracowni STEAM

Na krajowym rynku z sukcesem działa wiele firm MŚP z kapitałem polskim, które tworzą innowacyjne rozwiązania technologiczne dla sektora edukacji (szkół podstawowych i średnich). Opowiadamy się za wykorzystaniem potencjału i dorobku tych przedsiębiorstw oraz włączeniem ich w system naborów wniosków. Takie działanie umożliwi stymulowanie rozwoju polskiego sektora technologicznego, oraz szybką adaptację innowacyjnych narzędzi lub rozwiązań cyfrowych.

Zwracamy się z prośbą o wzięcie pod uwagę zaprezentowanych w niniejszej opinii wniosków, uwag oraz przedłożonej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu dokumentów KPO. Jesteśmy otwarci na dyskusję merytoryczną dotyczącą modyfikacji projektowanych zapisów na dalszym etapie prac legislacyjnych.

Uprzejmie prosimy o wzięcie pod uwagę zaprezentowanej argumentacji przy tworzeniu ostatecznego kształtu KPO, na dalszym etapie prac legislacyjnych lub w przypadku ich zmian w przyszłości.

Wyrażając nadzieję na pozytywne podejście do naszych uwag, pozostajemy z wyrazami szacunku

Marta Wisłocka
Prezes Zarządu Związku Pracodawców Polska Miedź

Stanowisko przygotowane na podstawie ekspertyz i opinii pochodzących od podmiotów członkowskich oraz opracowań własnych Związku Pracodawców Polska Miedź.